Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

اهمیت کار با مشتریان در سطح چشم

چشم ها پنجره های روح هستند. شاید به همین دلیل است که ما عبارات زیادی در رابطه با چشم داریم. آنها می گویند زمانی که نمی توانید به شخص دیگری کمک کنید، با وجود درک دشواری های او، “چشم بر روی کسی می بندید”. یا کسی به شما توصیه می کند که اجازه ندهید کسی “پشم را روی چشمان شما بکشد”، یعنی اجازه ندهید کسی شما را فریب دهد. گفته‌های دیگری مانند «سیب چشم»، «منظره‌ای برای چشم‌های دردناک»، «چشم به چشم» همگی عباراتی هستند که ما هنگام برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنیم. به همین دلیل است که ارتباط چشمی در ارتباط با مشتری بسیار مهم است. از انجام معامله با فردی که همیشه از عینک آفتابی استفاده می کند، ناراحت می شوید، اینطور نیست؟ از آنجایی که نمی توانید چشمان طرف مقابل را ببینید، نمی دانید که آیا او قابل اعتماد است یا خیر.

اهمیت ارتباط چشمی به عنوان یک مهارت

تماس چشمی با صداقت و قابل اعتماد بودن گره خورده است. کودکان می توانند به راحتی این کار را انجام دهند، اما با بزرگتر شدن، حفظ تماس چشمی چندان آسان نیست زیرا تبدیل به یک مهارت می شود. حفظ ارتباط چشمی در ارتباط، مهارتی است که باید آن را تمرین کرده و به آن مسلط شوید. تماس چشمی نشان می‌دهد که شما با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش می‌دهید و واقعاً علاقه‌مند به برقراری گفتگو با طرف مقابل هستید. افسران تحقیق آموزش دیده اند تا چشم های پنهانی را تشخیص دهند. لحظه ای که مظنون تماس چشمی خود را قطع می کند، دچار مشکل می شود. علیرغم شواهد دیگری که به نظر می رسد خلاف این را ثابت کند، آنها به راحتی می توانند او را با این موضوع “قطع تماس چشمی” متوجه جنایت کنند.

در حالی که هنگام مکالمه چشمگیر با مشتری، حفظ تماس چشمی ضروری است، به یاد داشته باشید که خیره نشوید، زیرا این امر باعث ترس یا دشمنی فرد مقابل می شود. خیره شدن می تواند باعث ناراحتی هر دو طرف شود – در حالی که یک نفر احساس ناراحتی می کند، شخص دیگر احساس مصنوعی می کند. پیدا کردن تعادل بین تماس چشمی و “نگاه نکردن” دشوار است، اما با تمرین، می توانید آن را به درستی انجام دهید. در اینجا چند نکته برای حفظ ارتباط با مشتریان وجود دارد

حفظ حداکثر تماس چشمی شاهدی بر اعتبار و تسلط است
عدم تماس مناسب و پلک زدن را می توان تسلیم نامید
خیره شدن را می توان به عنوان خصومت تلقی کرد
تماس چشمی می تواند ارتباط را باز و بسته کند

اگر فروشندگان خیابانی را مشاهده کنید، می‌توانید ببینید که چگونه وقتی می‌خواهند چیزی را بفروشند، ارتباط چشمی خود را حفظ می‌کنند. آنها واقعاً می توانند متوجه شوند که شخصی به یک محصول علاقه مند است – از طریق مردمک های گشاد شده خود. آن‌ها همیشه تماس چشمی خود را حفظ می‌کنند، بنابراین وقتی کسی می‌خواهد محصولشان را بخرد، بلافاصله سرنخ دریافت می‌کنند. اینگونه است که آنها تاکتیک های فروش خود را شروع می کنند.
در اینجا چند راه برای بهبود مهارت های تماس چشمی در هنگام صحبت با مشتریان خود آورده شده است

هنگام خطاب به یک گروه

بزرگترین چالش زمانی است که با گروهی از افرادی که برای دیدن ارائه شما در برنامه اندروید جدید و هنوز منتشر نشده وارد شده اند صحبت می کنید. شما باید هر عضو را در مورد مزایای برنامه خود متقاعد کنید. اما ابتدا باید کاری کنید که همه آنها در خانه خود احساس کنند. اگر فقط به یک نفر در گروه نگاه کنید، بقیه احساس می کنند نادیده گرفته شده اند و دیگر به حرف شما گوش نمی دهند. به همین دلیل است که آنها می گویند حفظ ارتباط چشمی با هر یک از اعضای گروه ضروری است. ایده این است که همه آنها را به ارائه خود علاقه مند کنید.

در حین صحبت با یک فرد

وقتی فقط یک نفر وجود دارد که آن ارائه را ارائه دهد، شما خوش شانس هستید، زیرا فقط باید با یک نفر ارتباط چشمی داشته باشید. اما از آنجایی که حفظ تماس چشمی همیشه دشوار است، می توانید بعد از هر 5 ثانیه تماس چشمی را قطع کنید. می توانید 5 ثانیه به یک چشم و سپس 5 ثانیه دیگر به چشم دیگر نگاه کنید و 5 ثانیه دیگر به دهان نگاه کنید. این یک مثلث ایجاد می کند و شنونده دیگر احساس نمی کند که شما خیلی سخت به او خیره شده اید. اگر از این مثلث جدا شوید و به جای دیگری نگاه کنید، آنگاه تمرکز خود را از دست خواهید داد. برخی افراد می گویند که شما باید فقط زمانی که طرف مقابل در حال صحبت کردن است به دهان نگاه کنید. اگر با نگاه کردن به دهان راحت نیستید، می توانید قبل از از سرگیری تماس چشمی به هر دو چشم و سپس به جای دیگری نگاه کنید. وقتی به جای دیگری نگاه می کنید، به یاد داشته باشید که به پایین نگاه نکنید زیرا این تصور را ایجاد می کند که در حال پایان دادن به گفتگو هستید. درعوض، می توانید چشمان خود را به طرفین حرکت دهید تا این احساس را ایجاد کنید که چیزی را به خاطر می آورید. با این حال، زمانی که مشتری با شما صحبت می کند، می توانید از تکنیک مثلث استفاده کنید.
افراد مختلف با تماس چشمی سطوح مختلفی از راحتی را احساس می کنند

چیزی به نام تماس چشمی کامل وجود ندارد. بنابراین شما باید طرف مقابل را بشناسید و بدانید که وقتی بازی تماس چشمی را انجام می دهید با چه چیزی راحت است. وقتی کسی با شما تماس چشمی دارد، همین کار را انجام دهید. با این حال، به یاد داشته باشید، برخی از مردم ممکن است آن را دوست نداشته باشند که شما به عنوان تصویر آینه ای آنها عمل کنید.

نتیجه

هر چه بیشتر ارتباط چشمی با مشتریان حفظ کنیم، شانس شما برای برنده شدن در معامله بیشتر می شود. بنابراین دفعه بعد که برای ملاقات با مشتری برنامه ریزی می کنید، به یاد داشته باشید که تماس چشمی با یک دست دادن محکم و یک لبخند صمیمی و دوستانه، شما را با یک پروژه مواجه می کند، البته به شرطی که سایر جنبه های پروژه را آماده کرده باشید. زیرا، شما کمی کمتر از یک دقیقه یا بهتر است بگوییم حدود 15 تا 20 ثانیه فرصت دارید تا روی یک مشتری جدید تأثیر بگذارید. بنابراین تمرکز خود را روی مشتری حفظ کنید و تماس چشمی را حفظ کنید.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2217

مطالب آموزشی روزهای گذشته