Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

جاوا در مقابل سی شارپ: کدام زبان برنامه نویسی بهتر است

وقتی صحبت از انتخاب بین زبان های برنامه نویسی می شود، شما گزینه های زیادی دارید و اغلب انتخابی که انجام می دهید به نیازهای پروژه بستگی دارد. مدعیان برتر همیشه جاوا و سی شارپ بوده اند و اگر از شما خواسته شود که بین این دو یکی را انتخاب کنید، همیشه یکی سخت خواهد بود.

با این وجود، بیایید این دو را مرور کنیم و مزایا و معایب آنها را ببینیم و ببینیم که آنها برای چه نوع پروژه ای مناسب هستند.

جاوا و سی پلاس پلاس

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا و مبتنی بر کلاس قدرتمند و سطح بالا است که به شما امکان می دهد برنامه های دسکتاپ و موبایل، پردازش داده های بزرگ، سیستم های تعبیه شده و غیره را توسعه دهید. به عنوان یک دستگاه محاسباتی، به شما کمک می کند تا برنامه های جاوا را در تعدادی از پلتفرم ها مانند لپ تاپ، مراکز داده، کنسول های بازی، تلفن های همراه و غیره توسعه دهید.

جاوا قبل از اینکه اینقدر محبوب شود سابقه ای دارد. جاوا در زندگی قبلی با نام OAK شناخته می شد. از آن در ست تاپ باکس ها و سایر دستگاه های تلویزیون های تعاملی استفاده می شد، اما چون موفقیت آمیز نبود، سان مایکروسیستم آن را خریداری کرد و در سال 2005 آن را به عنوان جاوا راه اندازی کرد. بعدها، در سال 2009، زمانی که شرکت Oracle Sun Microsystem را خریداری کرد، جاوا را نیز خریداری کرد. . با گذشت زمان، جاوا نیز آن را تکامل بخشید و به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان تبدیل شد.

ویژگی های جاوا

جاوا یک زبان ساده اما قدرتمند است که هر برنامه نویسی می تواند به آن مسلط شود. همچنین یک زبان برای یادگیری آسان است.
C++ معایب و پیچیدگی های C/C++ را حذف می کند و مدیریت آن آسان تر است. اگر برنامه نویس با C++ آشنا باشد، به راحتی می تواند راه خود را در جاوا احساس کند.
جاوا یک زبان برنامه نویسی کاملاً شی گرا با تمام ویژگی هایی مانند انتزاع، وراثت، کپسوله سازی و غیره است.
جاوا پویا و با نحو ساده است.
از جمع‌آوری خودکار زباله پشتیبانی می‌کند و جاوا را بسیار قوی می‌کند.
دارای مدیریت حافظه ساده و ویژگی های زبان
عملکرد فوق العاده زمانی که کد جاوا توسط کامپایلر جاوا در کد بایت کامپایل می شود، به برنامه های جاوا اجازه می دهد تا با حداکثر سرعت اجرا شوند.
جاوا امن است، با ویژگی های امنیتی ساخته شده در سیستم زبان و زمان اجرا یکپارچه شده است. این به شما کمک می کند تا برنامه هایی ایجاد کنید که از طرف های خارجی هک نشوند
پلت فرم جاوا با قابلیت های چند رشته ای ساخته شده در زبان طراحی شده است. این به شما امکان می دهد برنامه های بسیار تعاملی و پاسخگو را از طریق رشته های فعالیت همزمان بسازید.
جاوا مستقل از پلتفرم است زیرا کد به فرمت میانی کامپایل شده است که می تواند در هر سیستمی که برای اجرای برنامه جاوا باید اجرا شود.

C++

C++ که از زبان برنامه نویسی C سرچشمه گرفته است، نیازی به معرفی خاصی ندارد زیرا توسط نسل های زیادی از برنامه نویسان استفاده شده است و یکی از ساده ترین زبان ها در برنامه نویسی بوده است. برخلاف C (که یک زبان برنامه نویسی رویه ای است)، C++ یک زبان برنامه نویسی شی گرا و از این رو مفاهیم زیر است – کلاس، اشیا، کپسوله سازی، چندشکلی، وراثت و انتزاع.

ویژگی های C++

این یک زبان سطح متوسط ​​برای یادگیری بسیار آسان است و از رویکرد پایین به بالا پیروی می کند
از آنجایی که امکان حمل و نقل را فراهم می کند، برنامه ها به راحتی می توانند روی پلتفرم های مختلف باشند
ویژگی هایی مانند Polymorphism و Inheritance تابع و داده ها را در یک واحد به هم متصل می کنند.
مجموعه ای از ویژگی های مربوط به زبان های سطح پایین و زبان های سطح بالا است، بنابراین برنامه نویسان می توانند برنامه های کاربردی را بر اساس سطح مورد نیاز برنامه نویسی توسعه دهند.
C++ دارای یک کتابخانه غنی از توابع داخلی است تا توسعه دهنده بتواند مقدار زیادی در زمان صرفه جویی کند و سرعت توسعه را افزایش دهد.
یک زبان برنامه نویسی شی گرا است و همه چیز به عنوان یک شی در نظر گرفته می شود.
تخصیص حافظه به صورت پویا انجام می شود، توسعه دهندگان می توانند با استفاده از تابع free() در هر زمان حافظه را آزاد کنند
قابلیت استفاده مجدد کد به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا هر تابعی را با هر تابعی فراخوانی کنند
زمان اجرا و کامپایل کد بسیار سریعتر از هر زبان برنامه نویسی است

تفاوت هایی که بین این دو برجسته است

جاوا توسط جیمز گاسلینگ در Sun Microsystems توسعه یافته است. اولین نسخه در سال 1995 بود، انتشار پایدار جاوا SE 14 یا JDK 14 در سال 2020 بود.

C++ به عنوان پسوند C توسط Bjarne Stroustrup در آزمایشگاه Bell توسعه داده شد. اولین نسخه در سال 1985 بود، انتشار پایدار C++ در سال 2017 بود

. وابستگی به پلتفرم

جاوا قرار بود از نظر طراحی مستقل از پلتفرم باشد. اگر ماشینی که باید در آن پورت شود حاوی JVM یا ماشین مجازی جاوا باشد، می‌تواند جاوا را در کد بایتی که در Java Runtime Environment اجرا می‌شود، کامپایل کند. جاوا شعار نوشتن را یکبار دنبال می کند، هرجا اجرا شود

C++ قابل حمل نیست، بنابراین به پلتفرم وابسته است. کد دوره برای طاعون باید در هر پلتفرمی که باید روی آن اجرا شود، کامپایل شود.
تلفیقی

جاوا هر دو زبان تفسیری و کامپایل شده است، ++C فقط یک زبان کامپایل شده است.
تفاوت زمان اجرا

جاوا بر روی ماشین مجازی جاوا با کمک Java Runtime Environment اجرا می شود

C++ از Common Language Runtime پشتیبانی می کند، یکی از معدود زبان هایی که این کار را انجام می دهد.
حوزه های کاربردی هر دو جاوا و سی پلاس پلاس

هر دو زبان حوزه های کاربردی گسترده ای دارند که باید از آنها آگاه باشید
برنامه های کاربردی زبان های برنامه نویسی C++:

ایده آل برای توسعه برنامه های کاربردی بزرگ مانند سیستم رزرو مسافر، سیستم بلیط
مورد استفاده در دستگاه های تجهیزات پزشکی
ایده آل برای توسعه بازی، به دلیل ویژگی اجرای سریع آن
Adobe Premier، Photoshop و Illustrator همگی به زبان C++ نوشته شده اند
برای محاسبات پیشرفته، گرافیک، شبیه سازی فیزیکی زمان واقعی، پردازش تصویر با کارایی بالا انتخاب شده است

زمینه های کاربردی زبان های برنامه نویسی جاوا:

جاوا برای توسعه اپلیکیشن اندروید و موبایل مناسب است
این یک انتخاب خوب برای توسعه برنامه های کاربردی رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ است
جاوا در فن آوری های جاسازی شده در سیم کارت ها، تلویزیون، پخش کننده های دیسک و غیره پایه گذاری شده است.
Java Enterprise Edition دارای API و محیط زمان اجرا برای نرم افزارهای شرکت های بزرگ است
برای توسعه برنامه های وب، برنامه های کاربردی شبکه و اتصالات اینترنتی خوب است

حالا برای شباهت ها

هر دو C++ و Java دارای هر دو ویژگی برنامه نویسی شی گرا هستند که از جمله Abstraction، Encapsulation، Single Inheritance، Polymorphism، Static Binding و Dynamic Binding پشتیبانی می کنند.

فقط جاوا از تداخل و بسته ها پشتیبانی می کند.

فقط C++ از Pointers، Template Class، Global Variables، Header Files، Operator Overloading و Multiple Heritance پشتیبانی می کند.

هر دو امکان استفاده آسان و توسعه سریع را فراهم می کنند

هر دو جاوا و سی پلاس پلاس دارای انواع زیادی از کتابخانه ها، فریمورک ها، SDK ها هستند که روند توسعه را به میزان قابل توجهی سرعت می بخشد. ابزارهای برتر ارائه شده توسط زبان ها به شما کمک می کند تا برنامه هایی با کیفیت بالا نیز بسازید.

نتیجه

هر دو C++ و Java زبان های برنامه نویسی عمومی هستند، بنابراین برنامه نویسان می توانند هر نوع نرم افزاری را بسازند، مشروط بر اینکه از ابزارها، کتابخانه ها، IDE ها و چارچوب های مناسب استفاده کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، هر دو را می توان در زمینه های کاربردی گسترده استفاده کرد.

جاوا عمدتا برای ساخت سرورهای برنامه، برنامه های کاربردی تلفن همراه، برنامه های وب، برنامه های دسکتاپ، برنامه های کاربردی سازمانی، API های وب، برنامه های کاربردی ابری و غیره استفاده می شود.

پس کدام یک از این دو سریعتر است؟ مقایسه اینکه کدام یک می تواند سریعتر باشد آسان نیست، بنابراین اگر به دنبال یک مقایسه منصفانه هستید، این امکان پذیر نخواهد بود، زیرا مانند مقایسه سیب با پرتقال است. C++ ممکن است در رقابت کمی جلوتر باشد زیرا امکان نوشتن کد از ابتدا وجود دارد. این زبان سطح پایین‌تری است، بنابراین به همان توشه نحوی که با زبان سطح بالا ارائه می‌شود، نیاز ندارد. C++ کامپایل شده است، بنابراین نیازی نیست فوراً تفسیر شود.

جاوا به زبان کامپایل شده و سپس تفسیر می شود. کامپایلر جمع‌آوری خودکار زباله را نیز برای مدیریت اشیاء انجام می‌دهد. در C++، این کار باید به صورت دستی انجام شود.

C++ را می توان برای ستاپ باکس اینترنت اشیا، دستگاه های اتوماسیون و خودرو استفاده کرد. این می تواند سیستم عامل ها، مرورگرهای وب، موتورهای رندر مرورگرهای وب، برنامه های کاربردی با پردازش گرافیکی سنگین، سیستم های جاسازی شده، برنامه های کاربردی موبایل، پایگاه های داده و غیره را بسازد.

لینک های جالب:

15 زبان برنامه نویسی برتر در دنیا

Vanilla JavaScript چیست؟

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1996

مطالب آموزشی روزهای گذشته