Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

زبان برنامه نویسی دارت: مزایای آن چیست؟

در مورد زبان های برنامه نویسی چندین گزینه وجود دارد و تصمیم گیری در مورد استفاده از آنها ملاحظات زیادی را به همراه دارد. انتخاب زبان های برنامه نویسی مناسب نیمی از مشکل است، برخی ممکن است جاوا را انتخاب کنند، برخی پایتون را ترجیح می دهند، در حالی که برخی دیگر بسته به اینکه می خواهند نتیجه نهایی چه باشد، به C پایبند هستند. در سناریوهای خاصی، زمانی که صحبت از زبان‌ها و چارچوب‌های برنامه‌نویسی به میان می‌آید، مقداری آزادی توسعه‌دهنده وجود دارد.

دارت یکی از این زبان های برنامه نویسی است که توسعه دهندگان آن را تضمین می کنند. در این مقاله، ما در مورد دارت، یک زبان برنامه نویسی که توسط توسعه دهندگان گوگل در سال 2011 توسعه یافت، صحبت خواهیم کرد.

دارت چیست؟

دارت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و تفسیر شده است که به شما امکان می دهد اپلیکیشن های موبایل، سرور، دسکتاپ و وب بسازید. برخی افراد حتی آن را یک راه حل جایگزین برای جاوا اسکریپت می دانند. اگرچه اولین نسخه Dart تا اواسط پاییز در دسترس قرار گرفت، اما محبوبیت آن با انتشار Flutter (انتخاب ایده آل برای بسیاری برای توسعه بین پلتفرم) در سال 2017 افزایش یافت.

تفاوت عمده ای که دارت با سایر زبان های برنامه نویسی دارد این است که با مدیر بسته خود به نام Pub عرضه می شود. توسعه دهندگان می توانند از این بسته ها برای ساخت برنامه های Dart و Flutter استفاده کنند.

اگر نام دارت را شنیده اید، اما هنوز در مورد مزایای کلیدی آن مطمئن نیستید، ادامه مطلب را بخوانید:

1. یادگیری زبان آسان است

دارت یک زبان نسبتاً آسان برای یادگیری است و توسعه دهندگان گوگل تلاش زیادی در بخش مستندسازی انجام داده اند. توسعه‌دهندگان با پس‌زمینه OOPS، با دستور زبان جاوا مانند آن، اگر اصول اولیه را بدانند، می‌توانند به سرعت وارد برنامه‌نویسی شوند. دارت همچنین امکان ویرایش آسان را فراهم می کند زیرا می توانند بخش های کوچکی از کد را آزمایش کنند حتی اگر برنامه کامل هنوز آماده نباشد. درک دارت نسبتاً آسان، مدرن، کاربردی، انعطاف پذیر و رقابتی است. اکوسیستم ساده است، درک اصطلاحات، ابزارها و SDK های مناسب برای زبان آسان است، و دسترسی به چارچوب ها و کتابخانه ها آسان تر است. اگر یک توسعه‌دهنده با هر زبان برنامه‌نویسی آشنا باشد، نه فقط لزوماً یک زبان OOP، می‌تواند به طور مستقیم شروع به استفاده از Dart کند.

2. همراه با اسناد خوب

توسعه دهندگان دریافتند که دارت اولین زبان برنامه نویسی خوبی برای یادگیری است زیرا مقدمه ای عالی و مستندات بسیار خوبی دارد. شروع کار نیز آسان است. فقط url Dartpad را تایپ کنید، و می توانید شروع کنید. به لطف نحو ساده، پشتیبانی عالی جامعه، ویژگی‌های آسانی که توسعه‌دهندگان را در فرآیند آموزش راهنمایی می‌کند، افراد بیشتری به Dart روی آورده‌اند.

3. فاکتور عملکرد بالا

برنامه ها در Dart سریعتر از سایر زبان های برنامه نویسی اجرا می شوند. و ویژگی هایی مانند کامپایل JIT و کامپایل AOT به ویژگی عملکرد Dart اضافه می کنند. کامپایل JIT یا کامپایل Just in Time به شما کمک می کند تا بارگذاری مجدد داغ را فعال کنید، در حالی که کامپایل AOT یا Ahead of Time به راه اندازی سریع و اجرای بهتر برنامه کمک می کند.

4. نحو دارت تمیز است

دارت تقریباً شبیه جاوا به نظر می رسد زیرا سینتکس تمیزی دارد. بنابراین توسعه دهندگان می توانند به راحتی کد را دریافت کنند، اما این احتمال وجود دارد که با بسیاری از ویژگی های زبان دارت اشتباه گرفته شوند.

5. پشتیبانی ابزار عالی

زبان برنامه نویسی دارای ابزارهای باورنکردنی برای پشتیبانی از توسعه اپلیکیشن است.

در حالی که به مزایا نگاه می کنید، باید از معایب نیز آگاه باشید تا بتوانید تصمیم عاقلانه تری بگیرید.

6. می تواند به عکس های فوری خود شامل کامپایل

این ویژگی با زبان های دیگر امکان پذیر است، اما با دارت سریع و ساده است. اسکریپت‌های Dart می‌توانند به تنهایی روی عکس‌های فوری خود کامپایل شوند، یعنی بدون نیاز به هیچ برنامه یا کتابخانه دیگری.

7. می تواند اولین برنامه را بدون نصب یا پیکربندی بنویسد

دارت دارای دارت پد است، یک رابط بسیار ساده که نیاز به نصب یا پیکربندی را از بین می برد. فقط کد را بنویسید و روی دستور Run کلیک کنید تا کد اجرا شود. پشتیبانی از کتابخانه ها وجود دارد، اما به سطح پایه محدود می شود.

8. پشتیبانی خوب برای برنامه نویس

برنامه نویسان می توانند دارت را به عنوان یک زبان معمولی با تایپ پویا در نظر بگیرند، به خصوص اگر اصلاً نمی خواهند با سیستم های تایپ سروکار داشته باشند. بنابراین دارت یک زبان تایپ اختیاری است. توسعه دهندگان همچنین می توانند از اسناد اضافی که همراه با حاشیه نویسی نوع در کد ارائه می شود، بهره مند شوند. دارت به برنامه نویسان در مورد ناهماهنگی ها و نادیده گرفتن های احتمالی و نه خطاها هشدار می دهد. این هشدارها برای پشتیبانی از توسعه دهندگان کالیبره شده اند.

9. ایمن تر از جاوا اسکریپت از نظر تایپ

اگر دارت را با جاوا اسکریپت مقایسه کنید، اولی از جنبه های خاصی دارای چند مزیت است. به عنوان مثال، جاوا اسکریپت یک زبان امن برای نوع نیست. فقط در طول زمان اجرا، خطاهای برنامه نویسی را مشاهده خواهید کرد. از سوی دیگر، دارت از نمونه سازی قوی و شل پشتیبانی می کند، جایی که می توانید خطاهای برنامه نویسی را در حین کامپایل مشاهده کنید. بنابراین از نظر نوع ایمن تر از JS است.

10. دارت قابل حمل است

برای اجرای Dart نیازی به پیکربندی سخت افزاری یا معماری خاصی نیست، زیرا در هر سیستم عامل و در همه مرورگرهای وب کار می کند.

ابزارهایی که با دارت ادغام می شوند:

Dart Webdev – این یک چارچوب برای ساخت برنامه های وب است
دارت زاویه ای – به عنوان جایگزینی برای WebDev عمل می کند
Aqueduct – یک چارچوب چند رشته ای سمت سرور است
Flutter – چارچوب رابط کاربری تلفن همراه چند پلتفرمی گوگل

با برخی از خطرات نیز آشنا شوید

دارت دارای معایبی است که باید از آنها آگاه باشید:

Dart هنوز در حال توسعه است – این دقیقاً یک خطر نیست، اما مهم است که بدانید همه چیز به درستی مستند نمی شود و این احتمال وجود دارد که API در هر زمانی تغییر کند.

عدم پشتیبانی بومی – برای مشاهده نسخه ی نمایشی کامل قابلیت های Dart، توسعه دهندگان باید به دلیل عدم پشتیبانی مرورگر، آن را به مرورگر کاربران بیاورند. بنابراین آنها باید پشتیبانی بومی را برای همه مرورگرهایی که برنامه را هدف قرار می دهند ارائه دهند.

گاهی اوقات پیدا کردن یک برنامه نویس دارت آسان نیست – از آنجایی که Dart یک برنامه نسبتاً جدید است، هنوز توسعه دهندگان زیادی در اطراف وجود ندارند. بنابراین اگر به دنبال یک برنامه نویس دارت یا شغلی هستید که به چنین برنامه نویسی نیاز دارد، ممکن است جستجو برای شما سخت باشد.

بنابراین، Dart به اندازه React Native محبوب نبود تا زمانی که Flutter معرفی شد. وقتی فلاتر محبوب شد، دارت نیز محبوب شد، تقریباً به اندازه React Native. و این ترکیب توسط مارک‌های بزرگ مانند Google Ads، BMW، Tencent، Groupon، eBay و غیره استفاده می‌شود. انتخاب خوبی برای زمانی که کسب‌وکارها نیاز به ساخت اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی دارند، مناسب برای استارت‌آپ‌ها، پروژه‌های کوچک، برندهای بزرگ و غیره است.

با دارت در تصویر، می توانید یک کلاینت وب، برنامه موبایل و بک اند به همان زبان، برنامه های پایگاه داده و اسکریپت و همه چیزهایی که در مورد جاوا و سی شارپ دوست دارید بنویسید. تفاوت‌های فاحشی بین دارت و سی شارپ وجود دارد، اما این زبان یکی از گزینه‌های مورد علاقه در میان توسعه‌دهندگان است، زیرا یک زبان چند پلتفرمی و همه منظوره است.

دارت با پشتیبانی گوگل، انتخاب خوبی برای برنامه های کاربردی خط فرمان است، در سراسر پروژه ها مقیاس پذیر است و به طرز شگفت انگیزی شبیه جاوا اسکریپت است. اگرچه دارت یک زبان ساده است، اما دارای ویژگی های کافی برای ساخت برنامه های پیچیده نیز با استفاده از پارادایم های مدرن است. بنابراین اگر قصد دارید از فلاتر و دارت در ساخت برنامه های خود استفاده کنید، انتخاب خوبی خواهد بود.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1999

مطالب آموزشی روزهای گذشته