Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟

سیستم مدیریت محتوا چیست ؟

یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست ؟

این سیستم ها که امروزه در وب بنام CMS شناخته میشوند، مخفف Content Management System میباشند که یک برنامه نرم افزاری روی سرور هستند و به مدیر سایت اجازه میدهند تا بدون نیاز به طراحی دوباره سایت محتوای سایت را تغییر دهد .

 

در واقع طراح اولیه سایت یکبار سیستم CMS را طراحی میکند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب میکند .و حال شما براحتی میتوانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا ویرایش کنید .

وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند

 

سامانهٔ مدیریت محتوا (به انگلیسی: Content Management System و به اختصار: CMS)، برنامه‌ای است که با بهره‌گیری از بانک اطلاعاتی امکان ویرایش، انتشار، و مدیریت داده‌ها را – بدون نیاز به برنامه‌نویسی – فراهم می‌کند. برای نمونه، سامانهٔ مدیریت محتوای ویکی‌پدیا، نرم‌افزار مدیاویکی است.

CMS یک برنامه نرم افزاری روی سرور است که به مدیر سایت اجازه می‌دهد تا محتوای سایت را بدون نیاز به طراحی دوباره سایت، تغییر دهد. در واقع طراح اولیه سایت، یک بار سیستم محتوا را طراحی می‌کند و تعدادی قالب آماده برای صفحات طراحی کرده و آن را روی سایت شما نصب می‌کند. و حال شما به راحتی می‌توانید صفحات دیگری را به آن کم یا اضافه یا ویرایش کنید.
سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وبسایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاص توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد میشوند.
تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا صدق می کند. البته در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS ها متفاوت است طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.

 

تفاوت سیستم های مدیریت محتوا با سایتهای پویا و داینامیک

از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایتهای داینامیک میتوان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره کرد. از این رو اغلب اینگونه از سایتها در کمتر از 3 روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.

طراحی سایتهای CMS مانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونه های محدودی را به صورت انبوه تولید کند سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد موثر، در محصول اصلی می کند.

با توجه به مزیتهای CMS ها به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایتهای داینامیک را دارند توصیه می شود تا ابتدا به دنبال سیستمهای مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که پیدا نشد به طراحی سایتهای پویا روی بیاورند.

 

صرفه جویی در هزینه‌های نگهداری سایت

با استفاده از CMS، وب‌گاه شما هرقدر هم که گسترده باشد، یک اپراتور ساده می‌تواند آنرا به سادگی نگهداری و به روز کند. نیازی به پرداخت هزینه زیاد برای به روز رسانی توسط یک طراح وب حرفه‌ای نخواهد بود. برای اطلاع از جدیدترین cms های تولید شده به این سایت مراجعه نمایید.

 

سهولت توسعه و افزایش کارآیی وب‌گاه

با استفاده از CMS به سادگی قادر خواهید بود هر امکانی را که بخواهید به سایت اضافه کنید. در واقع شرکتهای طراحی وب، سالها تجربه خود در راه اندازی وب‌گاه‌های مختلف را در قالب یک نرم افزار CMS به شما ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از امکانات آماده این نرم افزارها نهایت استفاده را ببرید.

 

پیاده سازی سریع تر وب‌گاه

توجه به اینکه قسمت های مختلف یک نرم افزار CMS از قبل طراحی و آماده شده اند، راه اندازی سایتهای متکی به نرم افزار CMS معمولاً بسیار سریع تر از سایتهای ایستا (Static) صورت می پذیرد.

 

به روز رسانی سریع و آسان

در واقع بزرگ‌ترین مزیت CMS به طراحی سنتی در همین زمینه است. با استفاده از CMS، شما برای به روز رسانی وب‌گاه خود تنها به یک کامپیوتر متصل به اینترنت نیاز خواهید داشت و برای این کار از هیچ نرم افزار دیگری لازم نیست استفاده کنید.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1869

مطالب آموزشی روزهای گذشته