Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

مزایا و معایب Node.JS

آیا می دانستید که همه آنها از Node.js در تولید استفاده می کنند؟

موفقیت این پورتال ها نمونه کاملی از یک منبع بسیار موفق در مورد نیازهای سمت سرور است. و قادر به اجرای کد JS از طریق موتور جاوا اسکریپت V8 گوگل است. در حالی که همه این شرکت ها از Node.js، یک محیط سرور زمان اجرا منبع باز استفاده می کنند، معایبی نیز برای آن وجود دارد. البته، مزایا بسیار زیاد است، اما مهم است که برخی از جنبه های منفی را در نظر داشته باشید، بنابراین هنگام استفاده از این ابزار وب، از محدودیت ها آگاه هستید.

Node.js به عنوان بخشی از بسته از جاوا اسکریپت می آید و واضح است که JS یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سمت کلاینت در اطراف است. همچنین زمانی که در حال توسعه اپلیکیشنی هستید که باید روی تعدادی پلتفرم کار کند، این انتخاب عالی است. بیایید قبل از بررسی جوانب مثبت و منفی این ابزار، کمی عمیق‌تر برویم.

Node.js یک چارچوب نیست، بنابراین با PHP، JAVA یا .Net سروکار ندارد. بلکه با سرورهایی مانند Apache، TOM، IIS و موارد مشابه سروکار دارد. وظیفه اصلی این ابزار اجرای JS در سمت سرور است. بنابراین، JS منهای مرورگر Node.js است، اگرچه Node به طور کامل در JS ساخته نشده است. فقط لفاف ها در C ساخته شده اند.

از میان تمامی فریمورک‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی سمت کلاینت در بازار، جاوا اسکریپت بدون شک یکی از بهترین‌ها است، از این رو رایج‌ترین و پرکاربردترین انتخاب سمت سرور برای انواع برنامه‌ها – کوچک، بزرگ، بزرگ است. از طریق Node.js است که توسعه دهندگان می توانند JS را با موفقیت روی سرورهای وب اجرا کنند. ویژگی که این ابزار را از سایر فریم ورک‌های JS متفاوت می‌کند این است که کمی متفاوت کار می‌کند – کد را از طریق موتور V8 Javascript گوگل تفسیر می‌کند.
مزایا:

1) نیاز به استفاده از یک زبان برنامه نویسی واحد

توسعه دهندگان این واقعیت را دوست دارند که می توانند هر دو قسمت جلویی و پشتی برنامه های وب را با این محیط زمان اجرا بنویسند. آنها مجبور نیستند از یک زبان برنامه نویسی سمت سرور جداگانه استفاده کنند.
2) سریعتر است

از آنجایی که این ابزار از JS در باطن استفاده می کند، می توانید کدها را خیلی سریع اجرا کنید. و مزیت اضافی اجرای آن از طریق موتور V8 گوگل، آن را واقعا سریع می کند، زیرا می تواند JS را مستقیماً در کد ماشین کامپایل کند.
3) بهره مندی از مزایای NPM

NPM یا Node package Manager تعدادی ابزار و ماژول مستقل دارد که می توانید آنها را دانلود و استفاده کنید. این به شما امکان می دهد وابستگی های ابزارهای پروژه را مدیریت کنید. Node.js این مورد را با یک مخزن مشترک NPM به اشتراک می گذارد و تعداد ماژول ها در آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

4) راه حل ایده آل برای برنامه های وب بلادرنگ

اگر وظیفه شما تولید برنامه وب بلادرنگ با بازی‌ها و گزینه‌های چت موجود در آن است، می‌توانید با اطمینان به معماری رویداد محور Node.js روی بیاورید. فرآیند همگام سازی آسان است زیرا هر دو سمت سرور و سمت سرویس گیرنده در JS نوشته شده اند. این کار با کمک یک پروتکل سوکت وب انجام می شود. Node فقط برای برنامه های چت عالی است. البته گزینه های دیگری مانند Ruby و Python نیز وجود دارد، زیرا آنها نیز بهترین فناوری را دارند، اما هیچ چیز نمی تواند عملکرد ابزار مبتنی بر رویداد را شکست دهد.

5) استقرار آسان برنامه های کاربردی وب

با توجه به پشتیبانی سرور و مرورگر وب، کسب و کارها و سازمان ها به راحتی می توانند برنامه های وب را با Node.js اجرا کنند. همچنین یک زبان آسان است، بنابراین برنامه نویسانی که در سطح پایه جاوا هستند و مایل به ارتقاء هستند، می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. دلیل اینکه جاوا زبان برنامه نویسی است نیز به این مزیت می افزاید زیرا می تواند بهره وری برنامه نویس را از طریق استفاده مجدد کد بهبود بخشد. با این حال، برای مبتدیان در سطح بسیار ابتدایی مناسب نیست.

6) برنامه تک رشته ای

به عنوان یک برنامه تک رشته ای، این ابزار گزینه های زیادی مانند روش های برگشت تماس و حلقه های رویداد را برای مدیریت چندین مشتری همزمان ارائه می دهد. این می تواند به حذف زمان انتظار در فرآیندهای سرور کمک کند.
معایب

1) رابط API پایدار نیست

یکی از عوامل بدنام Node.js رابط API ناپایدار آن است. همچنان تغییر می کند و این باعث می شود توسعه دهندگان برای تغییر پایه های کد قابل دسترس تلاش کنند تا مطمئن شوند که با آخرین نسخه API مطابقت دارد. در موارد خاص، ممکن است مجبور شوید با APIهای ناسازگار با عقب مواجه شوید.

2) کتابخانه چیز خوبی برای نوشتن در خانه نیست

این زبان برنامه نویسی در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی در ژانر خود، از داشتن یک کتابخانه خوب انباشته ناتوان است. بنابراین زمانی که باید وظایفی مانند ORM یا Object-Relational Mapping، مدیریت عملیات پایگاه داده، پردازش تصویر را اجرا کنید، باید به کتابخانه مشترک تکیه کنید.

3) برای محاسبات سنگین خوب نیست

Node.js از نظر محاسبات سنگین یک پلتفرم ضعیف است، زیرا یک عملیات فشرده CPU است. و ممکن است به دلیل مشکل محاسباتی سنگین، تمام مزایایی را که قبلاً با زبان از آن برخوردار بودید باطل کنید.
4) با پایگاه داده های رابطه ای خوب نیست

توسعه دهندگان اشاره می کنند که استفاده از Node.js با پایگاه داده های رابطه ای کار آسانی نیست. در مقایسه با رقبای خود در بازار، ابزارها هنوز بسیار توسعه نیافته هستند. بنابراین اگر عملیات شما شامل پایگاه داده های رابطه ای باشد، ممکن است مجبور شوید گزینه های دیگری مانند Rails، AS.NET MVC یا Django را انتخاب کنید.

5) یک مدل برنامه نویسی ناهمزمان بودن

به عنوان یک مدل برنامه نویسی ناهمزمان، می توانید برنامه هایی را بسازید که مقیاس بسیار خوبی داشته باشند. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان استفاده از مدل برنامه نویسی را دشوار می دانند، به خصوص توسعه دهندگانی که با برنامه نویسی ورودی/خروجی مسدود کننده خطی آشنایی بیشتری دارند.

افکار بسته

بنابراین، ما روشن کرده‌ایم که Node.js، به‌عنوان یک محیط زمان اجرا جاوا اسکریپت، راه‌حل ایده‌آلی برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا است. سرعت سطح بالا از طریق مدل برنامه نویسی ناهمزمان، غیر مسدود کننده آن به دست می آید. هم کلاینت و هم سرور می توانند با موفقیت از یک زبان استفاده کنند زیرا جاوا اسکریپت را در سمت سرور دارید.

فقط تا چند سال پیش، برنامه های بسیار همزمان تنها توسط برنامه نویسان با تجربه ساخته می شد، اما اکنون هر توسعه دهنده وب با مهارت های JS می تواند به راحتی برنامه های مقیاس پذیر ایجاد کند. با ظهور Node.js، کل ایده نحوه عملکرد یک سرور تغییر کرده است. و می توانید به راحتی کدی را برای مدیریت هزاران اتصال در یک سرور بنویسید.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2067

مطالب آموزشی روزهای گذشته