Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

چرا تست در توسعه نرم افزار بسیار مهم است

فاجعه، شکست حماسی، احتمالاً اینها کلمات و عباراتی هستند که هر شرکت و سازمانی از آنها می ترسد. آنها یک برنامه نرم افزاری را با این همه رویا و انتظار به بازار عرضه می کنند و همه چیز از بین می رود.

چه چیزی اشتباه پیش رفت؟

آیا ربطی به شرکت دارد؟

با نرم افزار؟

به برخی از شکست های معروفی که برای شرکت های بزرگ رخ داده است نگاه کنید:

ترموستات هوشمند Nest

ترموستات هوشمند Nest گوگل یک به روز رسانی نرم افزاری را به کاربران ارائه کرد و پس از انجام این کار، آنها را به معنای واقعی کلمه در سرما کنار گذاشتند. با به‌روزرسانی، باتری‌های ترموستات از بین رفت و مردم همگی برای گرم کردن خانه‌هایشان نبودند. به خصوص افرادی که دارای فیلترهای هوای قدیمی و دیگ های بخار ناسازگار هستند.

اشکال پرداخت HSBC

تعطیلات آخر هفته بانکی طولانی بود و حدود 275000 نفر به دلیل یک نقص نرم افزاری که پردازش پرداخت های آنها را غیرممکن می کرد، بدون حقوق ماندند. مشکلی در سیستم پرداخت الکترونیکی بانک رخ داد.

نقض اعتبار یاهو

یاهو یک نقض بزرگ داده داشت، یک نشت اعتبارنامه بزرگ که باعث شد حدود 500 میلیون اعتبار مربوط به چهار سال پیش بازگردد. این باعث ترس واقعی کاربران شد زیرا آنها نگران حساب ها و رمزهای عبور سرقت شده بودند.

اگر تاریخچه انتشار نرم افزارهای ناموفق را بررسی کنید، قطعا موارد بیشتری از این قبیل خواهید دید. مواردی که شرکت های بزرگ را به زانو درآورد. این بیشتر به این دلیل است که آنها نتوانستند یک کار را انجام دهند – تست نرم افزار.

بنابراین، تست نرم افزار چیست؟

آسان است. تست نرم افزار راهی برای یافتن هرگونه مشکل، حفره یا اشکال در برنامه شما است. اصطلاح دیگر تست نرم افزار تست پذیرش است که در آن نرم افزاری که در قالب نهایی خود منتشر می کنید مورد قبول کاربران قرار می گیرد و بدون هیچ مشکلی با حداکثر ظرفیت خود کار می کند. سناریوهای آزمایشی مختلفی وجود دارد که در مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد و به شما کمک می کند تا مناطقی را که نرم افزار باید قبل از انتشار آن اصلاح شود، شناسایی کنید.

سناریوهای آزمایشی به شناسایی مناطقی که ممکن است یک کاربر خاص در استفاده از برنامه یا نرم افزار با مشکل مواجه شود کمک می کند. بنابراین تمام عملکردهای برنامه برای بررسی صحت آنها آزمایش می شود. این به نشان دادن عملکرد کل برنامه در سناریوهای مختلف کمک می کند:

انواع مختلف فرآیندهای تست:

موارد تست رابط کاربری

موارد تست رابط کاربری می تواند هر مشکلی را در رابطه با رابط کاربری گرافیکی یا رابط کاربری گرافیکی آشکار کند. و ناهماهنگی های ظاهری، لینک های شکسته، اشتباهات گرامری و املایی و هر گونه خطای دیگری که کاربر ممکن است با آن مواجه شود را برجسته می کند. کیس های تست توسط تیم طراحی و تیم تست تهیه می شود. این تست را می توان به راحتی انجام داد، زیرا نیازی به دسترسی به قسمت های داخلی نرم افزار ندارد و با تست عادی QA ارائه می شود. هنگامی که آزمایش انجام شد، سیستم نرم افزار را به عنوان مطابق با نیازهای عملکردی کاربر تأیید می کند.

موارد تست عملکرد

از طریق تست عملکردی، آزمایش کننده ها قادر خواهند بود موفقیت یا شکست رابط برنامه با سایر سیستم ها را شناسایی کنند. در نهایت، سیستم نرم افزار را با الزامات یا مشخصات عملکردی تأیید می کند. این تیم QA است که معمولاً موارد آزمایشی را برای بررسی ویژگی عملکرد برنامه می نویسد

موارد تست عملکرد عملکرد کلی یک برنامه کاربردی، زمان پاسخگویی، دوره کلی انتظار سیستم پاسخگویی سیستم و غیره را تایید می کند. تیم تست تست ها را خودکار می کند و هر برنامه بسته به اندازه و پیچیدگی خود می تواند صدها و گاهی هزاران مورد تست داشته باشد. موفقیت آزمون عملکرد با اعتبار مسائل عملکرد تعیین می شود.

موارد تست ادغام

از طریق موارد تست یکپارچه سازی، تحلیلگران می توانند تعیین کنند که چگونه ماژول های مختلف یک برنامه کاربردی با یکدیگر تعامل دارند. تیم آزمایش سناریوهای آزمایشی را ایجاد می‌کند و تیم توسعه به آن‌ها اطلاعاتی در مورد نحوه نوشتن موارد ارائه می‌دهد. آنها تست می کنند تا ببینند آیا ماژول ها با یکدیگر کار می کنند و به طور کامل نیز کار می کنند. به عنوان مثال، هنگامی که صفحه اصلی یک وب سایت خاص به عنوان یک وب سایت مورد علاقه اضافه می شود، باید در صفحه اصلی ظاهر شود، بنابراین پیوند بین صفحه اصلی و بخش “مورد علاقه” باید دست نخورده باشد.

مورد آزمایشی پایگاه داده

داده ها در برنامه چگونه مدیریت می شوند؟ به نظر می رسد همه چیز در برنامه به خوبی کار می کند، اما چه اتفاقی می افتد زمانی که کاربر وارد صفحه می شود و خود را ثبت می کند؟ این باید با توجه به پایگاه داده آزمایش شود. بنابراین تست های پایگاه داده باید به گونه ای نوشته شوند که داده ها را به شیوه ای ایمن و ثابت ذخیره و مدیریت کند.

تست پذیرش کاربر

البته انجام تعدادی تست و انتشار اپلیکیشن بدون انجام تست پذیرش کاربر چه فایده ای دارد. تست UAT بررسی اشکالات نیست، بلکه برای بررسی اینکه آیا برنامه چیزی است که کاربر می خواهد یا خیر. بنابراین زمانی که پرونده آزمایشی آماده می شود، سناریو باید به گونه ای آماده شود که نتایج آزمایش به شما بگوید که آیا کاربر برنامه را به عنوان و چگونه ساخته شده می پذیرد یا خیر. بنابراین تمرکز آزمون بر روی تصویر بزرگتر متمرکز است، نه در سطح دانه ای.

تست آلفا

تست آلفا در مراحل پایانی توسعه برنامه انجام می شود، جایی که کل نرم افزار از نظر قابلیت استفاده و عملکرد آن آزمایش می شود. این کار قبل از تحویل محصول به مشتری انجام می شود. بعد از تست آلفا، مرحله آزمایش بتا را دارید.

تست بتا

تست بتا مرحله بعدی بعد از تست آلفا است و در محیط کاربری واقعی با استفاده از تعداد محدودی مشتری انجام می شود. این نسخه بتای نرم افزار پذیرای پیشنهادات و انتقادات سازنده کاربران می باشد. پس از اتمام این مرحله و رفع ایرادات، محصول با نسخه رایگان یا پولی خود وارد بازار خواهد شد.

تست سازگاری به عقب

در تست سازگاری به عقب، تیم آزمایش بررسی می کند که آیا نسخه به روز شده نرم افزار با نسخه های قبلی نرم افزار سازگار است یا خیر. به این ترتیب، افرادی که از نسخه های قدیمی نرم افزار استفاده می کنند، می توانند بدون به روز رسانی به استفاده خود ادامه دهند.

نتیجه :

یک برنامه نرم افزاری که به درستی تست شده باشد، عاری از اشکال است، عملکرد بالایی دارد، امنیت و قابلیت اطمینان را تضمین می کند. تست نرم افزار یک روش زمان بر است و حتی ممکن است نیاز به سرمایه گذاری داشته باشد، اما ارزش تلاش را دارد. آزمایش برنامه در مراحل اولیه به شناسایی اشکالات اولیه کمک می کند. این بسیار مهم است زیرا امنیت یک چیز بسیار مهم است. هنگامی که امنیت در معرض خطر باشد، باعث می شود اطلاعات حساس به سرقت رفته و میزان آسیب پذیری بیشتر شود.

با تست مناسب، کیفیت محصول نیز چندین برابر افزایش می یابد. محصول باید آنچه را که وعده می دهد ارائه دهد و با دستگاه های مختلف سازگار باشد. با استفاده از سناریوهای آزمایشی که در بالا توضیح داده شد، محصول شما به مراتب بیشتر از همیشه مورد پذیرش قرار می گیرد. با قابلیت‌های شبکه‌ای فراوان، مردم همیشه به دنبال نرم‌افزاری هستند که به طور موثر بر روی انواع دستگاه‌ها کار کند. آنها ممکن است نرم افزاری بخواهند که روی دستگاه های مک، تبلت ها، گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها کار کند.

لینک های جالب :

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

معرفي و آموزش ساخت فایل xml سایت مپ

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1969

مطالب آموزشی روزهای گذشته