Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

چگونه یک تیم توسعه نرم افزار بسیار موثر بسازیم

توسعه نرم افزار هم یک علم است و هم یک فرآیند. اگر مدیر پروژه ای هستید که مسئول ایجاد یک راه حل نرم افزاری برای مشتری هستید، باید تیمی از متخصصان داشته باشید که با شما برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری کنند. شما یک تیم خلاق دارید که در کاری که انجام می دهند بسیار با تجربه هستند و همه آنها آماده هستند تا راه حلی ارائه دهند که هیچ کس قبلاً آن را توسعه نداده است. چگونه در مورد آن اقدام می کنید؟

مهارت های ارتباطی مناسب

ارتباطات کلید ایجاد یک تیم توسعه نرم افزار بسیار موثر است. یک تیم بسیار مؤثر برای یک پروژه، یک شرکت ارزش ایجاد می کند و حتی در شرایط نامطلوب نیز سازنده باقی می ماند. وقتی یک تیم احساس می کند که از حمایت مدیر پروژه خود برخوردار است، انگیزه وجود دارد و نتایج به طور طبیعی ایجاد می شود. به همین دلیل است که در هر تیمی، ارتباط کلیدی است. زمانی که می دانید چگونه با تیم خود در داخل و خارج ارتباط برقرار کنید، موفقیت به دنبال دارد.

جلسات در صورت لزوم

هنگام برنامه ریزی یک استراتژی ارتباطی با تیم خود، ضروری است که چند بار جلساتی را برگزار کنید. جلساتی که برگزار می کنید باید کیفی باشند. اگر بر ساعت کاری و بهره وری اعضای تیم شما تأثیر بگذارد، برگزاری جلسات دو یا سه بار در روز فایده ای ندارد. هنگام برگزاری جلسات، پرورش درون نگری مهم است. یک بررسی ارتباطی انجام دهید – آیا زمانی که تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط با دو یا سه نفر از اعضای تیم بحث کنید، یک جلسه گروهی برگزار می کنید؟ آیا بهتر نیست فقط اعضای ضروری تیم را فراخوانی کنیم تا اینکه همه را فراخوانی کنیم؟ به این ترتیب می توانید بقیه را به کار روی پروژه بسپارید. پس از پایان جلسه با چند نفر انتخاب شده، می توانید برای بقیه اعضای تیم ایمیل ارسال کنید و آنها را از هرگونه تغییر توسعه ای در پروژه مطلع کنید. هنگامی که نیاز به بررسی عملکرد دارید، نیازی به تماس با همه اعضای تیم تا زمانی که کاملاً ضروری نباشد وجود ندارد. از این رو، هنگامی که با تیم خود ارتباط برقرار می کنید، سه نکته اساسی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید

کمتر ارتباط برقرار کنید
به صورت کیفی ارتباط برقرار کنید
ارتباط موثر برقرار کنید

جلسات برنامه ریزی شده، وقفه های برنامه ریزی شده هستند و اگر جلسه به احتمال زیاد نتایج قابل اجرا به همراه داشته باشد، اتلاف وقت است. برای اطمینان از اینکه حتی یک دقیقه را در جلسه تلف نمی کنید، نموداری از آنچه قرار است مورد بحث قرار گیرد، لیست سوالاتی که باید پرسیده شود و اهداف اصلی جلسه داشته باشید.

نقاط عطف و برنامه های کاری کوتاهتر

هنگامی که مشکل ارتباط حل شد، می توانید برای برنامه های کاری کوتاه تری برنامه ریزی کنید. هر پروژه دارای نقاط عطف است و هنگامی که شما نقاط عطف را کاهش می دهید و مطمئن می شوید که همه اعضای تیم طبق نقطه عطف، تحویل کامل را ارائه می دهند، موفقیت حاصل می شود. شما می توانید محل کار را کوتاه کنید و کار را برای بقیه اعضای تیم خود آسان کنید تا استراتژی های خود را ترسیم کنند و حتی ریسک کنند. هنگامی که پروژه را به نقاط عطف مختلف تقسیم می کنید، همیشه می توانید به عقب برگردید و اگر با مانعی روبرو شدید، مراحل را دوباره دنبال کنید. به این ترتیب زمان زیادی را برای کشف منبع مشکل از دست نمی دهید.

یک تیم باید مانند یک تیم کار کند

اگر یک تیم است باید مثل یک تیم رفتار کند، یعنی باید وابستگی متقابل وجود داشته باشد. باید مسئولیت های مشترک وجود داشته باشد و افراد با مهارت های مشابه باید از وظایف یکدیگر آگاه باشند تا هر دو یک کار را انجام ندهند و زمان را از دست ندهند. یک تیم نگرانی‌ها، ایده‌ها و مسئولیت‌ها را به اشتراک می‌گذارد تا پروژه طبق برنامه‌ریزی‌شده ادامه پیدا کند و همه کارهای خود را انجام دهند.

ایجاد اعتماد بین اعضای تیم

اعضای تیم

برای مدیریت موفقیت آمیز تیم خود، باید بتوانید اعتماد و احترام را در بین اعضای تیم القا کنید. اگر تیمی از نرم‌افزارهای حرفه‌ای را گرد هم می‌آورید که شهرت دارند که با یکدیگر کنار نمی‌آیند، یا باید بتوانید با آنها کار کنید و بفهمید چه چیزی باعث این اصطکاک شده است یا باید تیم را منحل کنید زیرا وجود دارد. بدون اعتماد و احترام هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد. ایجاد اعتماد به زمان نیاز دارد، اما اگر در میان اعضای تیم باشد که گذشته داشته اند، زمان بیشتری طول خواهد کشید. اگر امکان انحلال تیم وجود نداشته باشد، باید همه را با هم صدا کنید و ببینید که آیا می توان اصطکاک را از بین برد.

روش شناسی چابک

متدولوژی چابک موفق ترین توسعه مبتنی بر ویژگی برای مدیران پروژه است. چابک بودن به اعضای تیم کمک می کند تا به غیرقابل پیش بینی بودن پروژه پاسخ دهند. اسکرام اصطلاح دیگری است که توسط مدیران پروژه هنگام استفاده از چابکی در مدیریت پروژه خود استفاده می شود. به لطف محبوبیت اسکرام در متدولوژی چابک، بسیاری از مدیران پروژه از این روش برای انجام پروژه ها استفاده کرده اند. توسعه نرم افزار چابک فرآیندی است که از طریق آن مدیران پروژه و اعضای تیم کار خود را انجام می دهند. این شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها است که از طریق آنها هر تیم می تواند حداکثر قابل تحویل را با حداقل هزینه تولید ارائه دهد. روش‌های چابک مدیریت جریان کار مؤثری را ممکن کرده‌اند و پروژه‌ها را سریع‌تر انجام می‌دهند. متدولوژی چابک این امکان را برای اعضای تیم فراهم کرده است که با موفقیت روی پروژه های توسعه نرم افزار پیچیده کار کنند.

آموزش انتقال به روش چابک

برای اعضای تیم که به تکنیک های چابک کاری عادت ندارند، می تواند برای اولین بار به آن عادت کنند. اگر مدیران پروژه می خواهند با Agile موفقیت کامل داشته باشند، باید یاد بگیرند که عادت های قدیمی خود را ترک کنند. آنها باید بدانند که با فرآیندها و رویه هایی که مانع بهره وری می شوند چه کنند. تنها در صورتی که تیم به عنوان یک واحد کامل کار کند، آنها می توانند با موفقیت به فرآیندها متعهد شوند.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2269

مطالب آموزشی روزهای گذشته