Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

فعالیت های تیم سازی که برای یک هدف قطعی طراحی می شوند

ارتباط ضعیف بین اعضای تیم، درگیری ها، منیت ها و رفتارهای پرخاشگرانه منجر به شکست پروژه می شود. وقتی رهبر پروژه تیمی را گرد هم می‌آورد تا یک پروژه را تکمیل کند، بهره‌وری ضعیف اعضای تیم، احتمالاً به دلیل کار زیاد یا انتخاب نامناسب، همیشه می‌تواند باعث نابودی شرکت شود. اگر چشم انداز و اهداف شرکت با چشم انداز کارکنان همسو نباشد، شکست رخ می دهد و شرکت غرق می شود. بسیاری از شرکت‌ها تلاش‌های ضعیفی را برای فعالیت‌های تیم‌سازی انجام می‌دهند، اما از آنجایی که نمی‌دانند چگونه آن را به درستی انجام دهند، تمام تلاش‌ها به هدر می‌رود. پس از یک روز فعالیت و بازی که در آن کارمندان ظاهراً هچ خود را دفن کردند، روز بعد با هدف برگشت به همکاران خود بازمی‌گردند. بنابراین هنگامی که در حال برنامه ریزی فعالیت های تیم سازی هستید، مطمئن شوید که این کار موثر است و باعث اتلاف وقت نمی شود. فعالیت های تیم سازی می تواند اتلاف وقت، پول و منابع باشد

  • نقاط قوت تیم برجسته نشده است
  • مدیران ارشد یک روز برای از دست دادن یک روز به تیم فشار می آورند.
  • تمام تمرکز بر برنده شدن است، که فقط باعث افزایش رقابت بین اعضای تیم می شود
  • رقابت ناسالم وجود دارد که بدترین چیزها را در افراد به ارمغان می آورد
  • فقط یک راه حل موقت برای مشکلات در بین اعضای تیم وجود دارد، مشکل ریشه ای حل نمی شود

بازی های تیم سازی باید با دقت برنامه ریزی شوند زیرا باید در حد بودجه شرکت باشند و موفقیت آمیز بودن را ثابت کنند. در اینجا برخی از فعالیت‌هایی وجود دارد که می‌توانید در محل کار خود برنامه‌ریزی کنید و به تیم خود الهام بخشید تا به عنوان یک “تیم” کار کنند.

میدان مین

این به طور ایده آل در یک میدان باز گسترده کار می کند. اگر چیزی شبیه به آن در محوطه دفتر خود دارید، آنگاه مکان بسیار خوبی برای انجام این بازی خواهد بود. این بازی به صورت دو نفره انجام می شود و مبتنی بر اعتماد متقابل و مشارکت قوی است. بنابراین به جای اینکه از افرادی که با هم دوست هستند مجبور به ایجاد جفت شوید، می توانید افرادی را که مشکل اعتماد دارند با یکدیگر جفت کنید. اگرچه ممکن است در مراحل اولیه بازی کمی تردید وجود داشته باشد، اما این جفت ها در نهایت به یکدیگر می رسند، به خصوص اگر مشکلات شخصی نباشد. بازی زمانی کار می کند که یکی از جفت ها چشم بند باشد و دیگری او را هدایت کند تا از موانع عبور کند.

  • زمان مورد نیاز: 15-20 دقیقه (البته بسته به اندازه زمین)
  • در فضای باز بازی کرد

بازی تیم را تگ کنید

این یک بازی جالب است که باعث ایجاد اعتماد در بین اعضای تیم می شود. تنها با چند ابزار و چند گروه 4 تا 8 نفره می توان آن را در داخل خانه بازی کرد. به هر فرد برگه‌های کاغذ و مداد داده می‌شود تا بتوانند نقاط قوت خود را بنویسند و ویژگی‌های شخصی را که می‌تواند برای پروژه‌هایشان موفقیت به همراه داشته باشد برجسته کنند. هنگامی که هر فردی نقاط قوت خود را یادداشت کرد، یک برگه کاغذ جدید تحویل داده می شود که در آن باید تصویر یک فرد خیالی را بکشد که تمام این نقاط قوت و ویژگی های مثبت را دارد. در طول این فرآیند، تمام اعضای تیم می‌نشینند و در مورد نقاط قوت خود بحث می‌کنند و حتی نقاط ضعف خود را تشخیص می‌دهند و با آن سازگار می‌شوند. در حالت ایده آل، این تیم باید از افرادی تشکیل شود که در واقع اعضای تیم در محل کار هستند.

  • زمان مورد نیاز: 20-30 دقیقه
  • در داخل خانه بازی کرد

بازی کاغذ و نی

این بازی ممکن است شبیه یک فعالیت مهد کودک به نظر برسد، اما برای انجام موفقیت آمیز آن، اعضای تیم شما باید به درستی هماهنگ شده و تلاش گروهی را انجام دهند. تمام چیزی که این بازی به آن نیاز دارد، چند نی نوشیدنی، چند ورق کاغذ بزرگ و چند تکه کاغذ کوچک است که به اندازه یک سکه پیچیده شده است. از اعضای تیم خود گروه هایی بسازید و یک تکه کاغذ بزرگ به آنها بدهید که در آن یک کاغذ بزرگ و چندین دایره متحدالمرکز درون آن دارید. دایره ها هر کدام امتیاز خاصی دارند، در حالی که خود کاغذ روی میز چسبانده می شود. هدف اعضای تیم این است که این دسته های کاغذ را با کمک نی نوشیدنی داخل نی هدایت کنند. اگرچه ممکن است آسان و سریع به نظر برسد، اعضای تیم به سرعت متوجه تلاش ظریف تیمی در پشت آن خواهند شد. این برای کار آنها نیز مفید خواهد بود.

  • زمان مورد نیاز: 15 دقیقه
  • در داخل خانه بازی کرد

گره زدن یک تیم

این یک فعالیت گروهی نسبتاً فعال است که به 8-16 شرکت کننده نیاز دارد. هدف این بازی کمک به افراد است که در عین حفظ ارتباط عالی، به مهارت های اعضای تیم خود تکیه کنند. همچنین یخ بین اعضای تیم را می شکند، در حالی که انسجام و کار تیمی ایجاد می شود. اعضای تیم در گروه تشویق می‌شوند تا دایره‌ای تشکیل دهند، جایی که دست‌های خود را بالا می‌برند و دست هر کسی را که در مقابلشان ایستاده است می‌گیرند. این کار را با دو دست انجام دهید و زمانی که هر فردی دست یکی از افراد گروه خود را گرفت، باید سعی کند با عدم شکستن «گره» آن را باز کند.

  • زمان کل: 20-30 دقیقه
  • در داخل یا خارج از خانه بازی کرد

ربات ها

هدف از این بازی نسبتاً فعال افزایش همکاری و ارتباط بین اعضای تیم خواهد بود. می توان آن را توسط گروه های 3 و 5 تایی بازی کرد. یک ربات در گروه وجود خواهد داشت و بقیه اعضا ربات را برای بازیابی بمب یا فوتبال راهنمایی می کنند. روبات رو به منطقه فعالیت خواهد بود، در حالی که ناظری وجود دارد که رو به منطقه است، اما صحبت نمی کند. مکالمه توسط ارتباط دهنده ای انجام می شود که رو به دور از منطقه فعالیت است.

  • زمان کل: 30 دقیقه
  • در فضای باز بازی کرد

نتیجه

پس از انجام هر یک از این بازی‌ها، اگر تیم‌ها دور هم جمع شوند و در مورد مشکلاتی که با آن روبرو بودند و نحوه حل آنها بحث کنند، ایده‌آل خواهد بود. این به تیم ها کمک می کند تا یخ را بشکنند و استراتژی های جدیدی را در پروژه های مربوط به کار خود نیز برنامه ریزی کنند.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2314

مطالب آموزشی روزهای گذشته