Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

5 قدم تا طراح وب سایت شدن

 

1-  مرحله تصمیم گیری 

شاید مهمترین قسمت هر کاری شروع آن و انتخاب مسیر و ساخت دورنمای ذهنی باشد که قصد دارید از کجا به کجا برسید؟ شما اول از همه باید بدانید که قصد دارید برنامه نویس بشوید؟ طراح گرافیک بشوید؟ آنالیزور بشوید ؟ و یا قصد دارید همه اینها را با هم بشوید. متاسفانه در ایران اکثر شرکتها دوست داردند با استخدام یک نفر که توانایی انجام چندین کار با هم را دارد صرفه جویی کرده و یا بقول معروف با یک تیر چند هدف را بزنند و از یک نفر انتظار دارند طراح و برنامه نویس و آنالیزور و . . . باشد. پس شاید بهتر باشید شما نیز همه این موارد را یاد بگیرید و یا حداقل آشنایی مقدماتی با آنها داشته باشید. برای اینکه متوجه صحت و سقم این گفته من شوید کافیست نیازمندیها را باز کرده و در قسمت استخدام نگاهی به قسمت برنامه نویس، گرافیست، طراح وب ، مهندس کامپیوتر بیاندازید. این پست با این پیش فرض نوشته میشود که شما میخواهید طراح وب سایتی با این توانایی که تمامی مراحل انجام یک پروژه طراحی وب سایت شامل : قسمت گرافیک (UI) کد نویس و تبدیل به HTML و دینامیک کردن وب سایت را انجام بدهید نوشته شده است.

2 – شروع کار و اولین قدم 

نظر شخصی من این است که یا کاری را شروع نکنید یا آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. چنانچه شما تازه کار یا به عبارتی “صفر کیلومتر” هستید پس اولین دانشی که باید به آن دستیابی پیدا کنید “HTML” است . اول این نکته را عرض کنم که از نقطه نظر من هر زبان برنامه نویس یا هر نرم افزاری دارای ۳ سطح میباشد: مقدماتی، متوسطه و پیشرفته. شما سعی کنید که سطوح مقدماتی و متسطه را بصورت تئوری فرا گیرید و به سطح پیشرفته در حین کار عملی و انجام پروژه هایتان دستیاپی پیدا خواهید کرد. در کنار آموزش و فراگیری HTML شما یابد مشغول به یاد گیری نرم افزار گرافیک ۲ بعدی ترجیحا فتوشاپ هم شوید وسعی کنید در این نم افزار هم توانایی خود را بالا ببرید. این نکته را همیشه به خاطر بسپارید که بهترین پروژه ها با بهترین برنامه نویسی و اجرای تمامی استانداردها بدون ظاهر خوب خیلی طرفدار نخواهند داشت (نه در همه موارد، اکثرا) پس بدانید که تخصص شما در نرم افزارهای گرافیکی بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

3 – قدم دوم (کد نویسی) :

دومین قدم برای شما آموزش و فراگیری CSS و جاوا اسکریپت است. شما با دانستن HTML به تنهایی توانایی خلق آثار خوب و قابل تامل را نخواهید داشت و لازم است که شما توانایی خود در طراحی وب سایت را با فراگیری CSS و جاوا اسکریپت به طرز قابل ملاحظه ای بالا ببرید. البته من به شما توصیه میکنم که این زبانها را در ابتدا بصورت کدنویسی دستی و خط به خط تمامی اجزاء فرا بگیرید و بعد از اینکه با کدها آشنا شدید و توانایی شما در درک و فهم کدها بالا رفت به نرم افزارهای ادیتور مانند Adobe DreamWeaver روی بیاوردی و کار با آنها را یاد بگیرید. فراگیری و کار کردن به اینگونه نرم افزارها لازم و ضروری است و بدون کار کردن با آنها با مشکلات بسیار عدیده ای مواجه خواهید شد. شما با یادگیری و فراگیری این ۴ دوره عملا تبدیل به یک طراح وب سایت ( البته از نوع استاتیک) خواهد شد و شاید هم بتوانید پروژه هایی بگیرید و در شرکتی هم مشغول به کار شوید. اما مطمئنا بعد از مدتی احساس خواهید کرد که یک جار کار میلنگد.

قدم سوم (فراگیری برنامه نویسی سمت سرور): شما در این مرحله به جایی میرسید که میبینید باید توانایی انجام هرگونه پروژه ای را داشته باشید و در صورتیکه شاید چندین پروژه به شما پیشنهاد شده باشد اما شما به دلیل عدم توانایی در انجام آن پروژه را رد کرده باشید. شما نیاز فراگیری یک زبان برنامه نویسی سمت سرور “Server Side” را شدیدا احساس میکنید. اما بزرگترین سئوالی که برای شما پیش میاید این خواهد بود که کدام زبان برنامه نویسی؟ PHP یا ASP.Net (البته نه به این معنی که دیگر زبانهای برنامه نویس مهم نبوده ) و شروع میکنید به پر سو جو از این و آن که بفهمید کدام را شروع کنید و به کدام سمت و سو بروید. واقعیتی که در این قسمت وجود دارد و از چشم تمامی مشتاقان و علاقمندان به یادگیری دور میماند این است که شما باید با توجه به شرایط خود تصمیم گیری کنید. شاید این حرف به نظر شما مسخره بیاید اما شما باید ببینید برای شخص شما در کدام مسیر فرصتهای شغلی بهتری بوجود خواهد آمد؟ برای مثال شاید یکی از اقوام شما شرکتی دارد و این شرکت وب سایتی هم دارد و این شخص به شما قول داده تا روزی شما را مدیری سایت یا مدیر IT آن شرکت بنماید و هم اکنون سایت این شرکت با PHP نوشته شده است پس شاید بتوان گفت برای این شخص بهتر است که به سمت PHP برود یا برعکس. مقالات و پیشگویی های بسیار زیادی در باره آینده وب و زبانهای برنامه نویسی وجود دارد و هر روز هم مطالب و مسائل جدیدتری بجود می آید و شما باید برای خود تصمصم بگیرید که کدام بهتر است. شاید شخصی با دانستن ASP کلاسیک خیلی موفقتر و خوشحالتر از شخصی باشد که ASP.Net را تا انتها رفته است. یکی را انتخاب کنید و مطمئن انتخاب کنید به گونه ای که فکر تغییر و برگشت به سر شما نیاید.

4 – قدم چهارم (افزایش توانایی های فردی) :

اکنون شما با عنوان یک طراح وب سایت همه فن حریف شناخته میشوید و تنها کاری که باقی مانده است این است که سطح توانایی های خود را گسترش دهید و به سمت و سویی بروید که هر کسی سراغ آن نمی رود. برای مثال شما باید یکی از تکنیکهای jQuery، Mootools و . . . را فرا بگیرید و آنها را در کارهای خود پیاده نمایید. همچنین شما باید کاملا به تمامی استاندارد های وب آشنا شوید و آنها را بصورت عملی در پروژه های خود پیاده سازی کنید. تعداد بسیار زیادی طراح هستند که متیوانند یک فروشگاه اینترنتی را پیاده سازی کنند اما آن کسی که محصولی بهتر ارائه نماید بیشتر مورد توجه واقع خواهد شد. پس لازم است که شما در پروژه های خود از تکنیکها و ترفند هایی استفاده کنید که هر طراحی توانایی انجام آن را نداشته باشد. باید در پروژه های خود نقش SEO را بسیار جدی بگیرید تا وب سایتهای ساخته شده توسط شما در رتبه بهتری قرار بگیرند. در اصل مهمترین قسمتی که وجه تمایز ۲ طراح را مشخص میکند معمولا در این قسمت است.

5 – قدم پنجم(افزایش تونایی های گروهی) :

تا اینجای کار شما مشغول کسب تجربه و افزایش سطح توانایی های فردی خود بودید اما وقت آن رسیده است که به پروژه های بزرگتر روی بیاورید و در کارها گروهی شرکت کنید. زیر پروژه هایی که یک نفره دنبال میشوند و از ابتدا تا انتهای آن را یک فرد انجام میدهید دارای محدیدتهای بسیاری هستند و باعث خواهند شد شما همیشه در یک سطح باقی بمانید. اما برای اینکه پیشرفت کنید لازم است که بتوانید پروژه هایی با ابعاد بزرگتر بگیرید و مطمئنا کارفرما ۱ سال برای به بار نشستن یک پروژه که به تنهایی همچین زمانی را لازم دارد به انتظار نخاهد نشست و شما از انتظار دارد طی ۲ ماه پروژه را تمام و کمال تحویل دهید. پس باید هر گوشه ای از کار را کسی بعهده بگیرد . در این راه پیدا کردن و ملحق شدن به گروهی که همسو و همراستای اخلاق و نظریات شما باشد کار دشواری است اما شدنی و شاید مجبور شوید چندین بار تیم خود را عوض کنید. یا حتی در شرایطی بهتر شما این توانایی را دارید که خود تیمی تشکیل دهید و آنها را اداره کنید.

معمولا شما با فعالیت در شبکه های اجتماعی، تالارهای گفتمان، وب سایت ها و وبلاگها خواهید توانست با چنین افرادی آشنا شوید و پایه های دوستی و همکاری را بنا نهید. پس فعالیت در اینترنت و کسب اعتبار مجازی بسیار کمک حال شما خواهد شد. من بسیاری از پروژه هایم را با دوستانی که از طریق همین وب سایت با آنها آشنا شده ام انجام داده امو دوستانی که تا بحال بسیاری از آنها را از نزدیک ملاقات نکرده ام و بسیار ی از آنها ساکن شهر های دیگری هستند. این به این معنی است محدوده کار من وسعت بیشتری پردا کرده و مرزها برای من برداشته شده اند.

خوشبختانه جنس و نوع شغل ما طراحان وب سایت به گونه ای است که میتوانید در چندین جبهه مختلف نبرد داشته باشیم . البته نبرد به معنای واقعی نه، منظورم این است که شما میتوانید عضو و استخدام شرکتی باشید و با تیمی که دارید و یا در آن عضو هستید پروژه هایی را در وقت های آژاد خود انجام دهید. و خوشبختانه هر جا که کامپیوتر و اینترنت باشد میتواند محل کار ما طراحان سایت باشد.

توصیه مهم :

بسیاری از دوستان را دیده ام یا دورادور شنیده ام که در بدو ورود قصد راه اندازی و تاسیس شرکت را دارند. توصیه من به همه این دوستاین که سرمایه دارند یا یا اینکه میخواهند با چند نفر از دوستان خود شروع به فعالیت کنند این است که این کار را به تاخیر بیاندازند و چند سالی شروع به کسب تجربه و دانش اندوزی و شناسایی بازار بنمایند و بعد از مدتی که اعتباری برای خود کسب کردند و بازار را شناختند و حتی اعضای تیم خود را انتخاب کردند و از همه مهمتر ایده جدید و کارآمدی برای فعالیت پیدا کردن اقدام به تاسیسی شرکت نمایند. البته شاید شما ایده جدیدی هم نداشته باشید اما حداقل بدانید که تعدادی مشتری قبل از افتتاح شرکت دارید که میتوانید روی آنها حساب باز کنید.

پس سعی کنید آرام آرام وارد بازار کار شوید و عجله به خرج ندهید که واقعا عجله دوست و یاور شیطان است.

از اینکه این مطلب را تا آخر دنبال کرده اید کمال تشکر را دارم و امیدوارم کمکی هر چند کوچک به تمامی عزیزانی که قصد ورود به جامعه طراحان را دارند کرده باشم. همچنین بسیاری از شما عزیزان از من بسیار با دانشتر و با تجربه تر هستید و اگر در اضافه صحبتهای بنده نکته ای را برای اضافه کردن ضروری میدانید حتما در قسمت نظرات آن را اعلام بفرمایید.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1875

مطالب آموزشی روزهای گذشته