Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

لینوکس در مقابل ویندوز: چه چیزی برای توسعه دهندگان بهتر است؟

اگر تا به حال این سوال از شما پرسیده شده است که آیا لینوکس یا ویندوز از دیدگاه توسعه دهندگان بهتر است، پاسخ کوتاه برای این سوال لینوکس است. و در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد اینکه چرا لینوکس بهتر است ادامه خواهیم داد.

ابتدا مقدمه ای بر این دو – ویندوز و لینوکس

سیستم عامل های زیادی در اطراف وجود دارد، اما سیستم عامل های غالب ویندوز، اپل و لینوکس هستند. مایکروسافت ویندوز سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد، در حالی که توزیع لینوکس در سرورها و ابرکامپیوترها مشهود است.

پنجره ها

ویندوز که توسط مایکروسافت توسعه یافته است، گروهی از سیستم عامل های رابط کاربری گرافیکی است که بازار محاسبات شخصی را هدف قرار می دهد. این در دو نسخه ارائه می شود: 32 بیت و 64 بیت برای هر دو نسخه مشتری و سرور. آنها هر چند وقت یکبار هر دو نسخه مشتری و سرور را ارتقا می دهند.

لینوکس

لینوکس گروهی از سیستم‌عامل‌های شبه یونیکس است که بر پایه هسته‌های لینوکس ساخته شده‌اند.

اگرچه لینوکس عمدتاً برای سرورها استفاده می شود، اما در نسخه دسکتاپ نیز وجود دارد. این سیستم عامل با توزیع لینوکس همراه است. برخی از توزیع های محبوب لینوکس دبیان، فدورا و اوبونتو هستند. برای توزیع کنندگان تجاری، ما سرور SUSE Linux Enterprise و RedHat Enterprise Linux را داریم.
چرا توسعه دهندگان بیشتر اوقات لینوکس را ترجیح می دهند؟

دلیل اصلی محبوبیت لینوکس به دلیل ماهیت منبع باز آن است و دارای ویژگی های قدرتمندی است که توسعه دهندگان آن را دوست دارند. سیستم یونیکس مانند لینوکس را می توان به راحتی سفارشی کرد تا توسعه دهندگان بتوانند بر اساس نیاز خود تغییراتی ایجاد کنند. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد:

1. تجاری در مقابل منبع باز

سیستم عامل ویندوز تجاری است، بنابراین دانلود رایگان نیست. لینوکس به صورت رایگان در دسترس است و آن را از طریق هر تعداد کانال توزیع دانلود کنید. می‌توان به کد منبع لینوکس نگاه کرد، که در مقایسه با ویندوز یک نقطه مثبت بزرگ است.

2. لینوکس را می توان در طیف وسیعی از سیستم ها نصب کرد

همانطور که سیستم عامل ها تکامل می یابند، نیازهای سخت افزاری آنها نیز تکامل می یابد، و هنگامی که نسخه جدیدی از ویندوز را دریافت می کنید، باید سیستم سخت افزاری را برای اجرای موفقیت آمیز آن داشته باشید. شما نمی توانید آن را روی هیچ سیستم رده پایینی اجرا کنید.

لینوکس سازگار است، شما می توانید آنها را بر روی سیستم های پایین رده نصب و اجرا کنید. اما این بدان معنا نیست که همه توزیع‌های لینوکس با پردازنده‌های قدیمی کار می‌کنند، برخی هستند که این کار را نمی‌کنند.

احتمالاً به همین دلیل است که تقریباً همه سرورها ترجیح می دهند روی لینوکس اجرا شوند تا روی ویندوز.

3. پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی

پشتیبانی لینوکس از زبان های برنامه نویسی مانند Python، C/C، Java، Perl، Ruby و غیره بسیار چشمگیر است و طیف وسیعی از برنامه های کاربردی مفید برای برنامه نویسی وجود دارد. قابلیت bash scripting یکی از ویژگی های لینوکس است که توسعه دهندگان آن را دوست دارند. و یک مدیر بسته وجود دارد که انجام کارها را برای توسعه دهندگان آسان تر می کند.

4. سفارشی سازی

لینوکس به شما این امکان را می دهد که سیستم خود را به راحتی سفارشی کرده و بهینه سازی کنید، زیرا تعداد زیادی تم و تم نماد را نصب می کند. و می توانید هر چقدر که می خواهید با والپیپرها بازی کنید.

5. استفاده رایگان

لینوکس به صورت رایگان در دسترس است و شما یک نسخه اصلی از توزیع لینوکس دریافت خواهید کرد. در مورد ویندوز، شما هم حقیقت را می دانید.

6. به روز رسانی موثر و سریع تر

با ویندوز، شما باید مدت زمان قابل توجهی را برای به روز رسانی نرم افزار منتظر بمانید، و حتی در این صورت ممکن است مشکلاتی در هر به روز رسانی وجود داشته باشد.

با لینوکس، به‌روزرسانی‌ها ممکن است سریع‌تر باشند، و در بیشتر مواقع، می‌تواند مشکلاتی را که با لینوکس با آن روبرو شده‌اید برطرف کند.

7. تنوع توزیع

لینوکس دارای چندین نوع توزیع مختلف است که برای نیازهای مختلف مناسب است و شما می توانید بسته به نیاز خود هر کدام از آنها را نصب کنید. اما ویندوز فقط در یک رنگ ظاهر می شود و شما باید برنامه ها و بسته های خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

8. دیگر نیازی به نصب مجدد نیست

ویندوز اغلب خراب می شود و حتی کند می شود و مجبور می شوید هر چند وقت یکبار ویندوز را مجدداً نصب کنید. با این حال، با لینوکس، مجبور نیستید سیستم عامل را مرتباً مجدداً نصب کنید، و می‌توانید برای مدت طولانی‌تری از کار روان‌تر لذت ببرید.

9. پشتیبانی عالی جامعه

از آنجایی که صدها توزیع لینوکس در حال توسعه فعال هستند، جامعه بزرگی از توسعه دهندگان وجود دارد که آماده ارائه راه حل های فوری هستند. یا وقتی در قسمت کدنویسی گیر کرده اید فقط می توانید شک خود را گوگل کنید.

10. حریم خصوصی

روشی که ویندوز داده‌های حریم خصوصی را جمع‌آوری می‌کند به هیچ وجه مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گیرد. مایکروسافت همچنان به جمع‌آوری اطلاعات شما ادامه می‌دهد، حتی پس از انصراف از اینکه به مجموعه‌ای از ابزارهای خاص برای غیرفعال کردن ماژول‌های جاسوسی ویندوز نیاز دارید. لینوکس این شکاف را تنها با جمع آوری داده های محدود پر می کند، بنابراین برای افرادی که ترجیح می دهند خصوصی بمانند مناسب تر است.
هنگامی که امنیت یک نگرانی اصلی است: چگونه هر دو خواسته های امنیتی را مدیریت می کنند

شکستن لینوکس بسیار دشوار است زیرا در مقایسه با سایر سیستم‌عامل‌های سبک خود، سیستم‌عاملی بسیار امن است.

اگرچه لینوکس منبع باز است و کل پایگاه کاربر می تواند به کد منبع دسترسی داشته باشد، ممکن است تعجب کنید که چگونه سیستم عامل می تواند سطوح امنیتی خود را حفظ کند. اما به همین دلیل است که از نظر مشکلات نظارت می شود و هر گونه احتمال آسیب پذیری را می توان کنترل کرد و هک را مهار کرد.

کاربران لینوکس می توانند در صورت بروز مشکلات، بررسی کنند زیرا منبع باز است. جامعه بزرگ توسعه دهندگان به طور مداوم کدها را حفظ می کنند.

اما برای ویندوز اینطور نیست زیرا خود کاربران نمی توانند مشکل را حل کنند و نمی توانند به کد منبع برسند و هک را اصلاح کنند. هنگامی که یک باگ یا حمله وجود دارد، کاربر نمی تواند مشکل را برطرف کند، اما در عوض یک گزارش ارسال می کند و منتظر می ماند تا آن را برطرف کند.

و نقطه ضعف این است که در ویندوز، کاربر به دسترسی خود دسترسی کامل دارد، بنابراین زمانی که هک رخ می دهد، کل سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد و خطر را حتی بیشتر می کند.

لینوکس دارای جداول IP برای تقویت امنیت است و با کمک IPtables می توان ترافیک شبکه را کنترل کرد و یک فایروال هسته لینوکس با مجموعه قوانین خود برای جلوگیری از هک وجود خواهد داشت. این امر کل سیستم را ایمن می کند و در مقایسه با ویندوز بسیار ایمن تر می کند.

سایر ویژگی هایی که سیستم عامل لینوکس را از ویندوز ایمن تر می کند، استفاده از مخازن و مفهوم مدیریت بسته است.

هنگام نصب ویندوز، باید یک برنامه آنتی ویروس خوب را همراه با آن دانلود کنید و آن را به روز کنید تا از هکرها و بدافزارها دور بمانید. با لینوکس، اصلاً نیازی به نصب برنامه آنتی ویروس ندارید، اما اگر اصرار دارید، ابزارهای نرم افزاری وجود دارند که به شما کمک می کنند سیستم را از هک دور نگه دارید. بهترین چیز در مورد لینوکس این است که فقط دسترسی محدودی برای کاربران وجود دارد و در صورت حمله ویروس، کل سیستم تحت تأثیر قرار نمی گیرد، فقط بخشی از آن.

محیط های کاری در مورد لینوکس نیز تقسیم بندی شده است، و این از حملات ویروس در برابر گسترش محافظت می کند. با این حال، سیستم عامل ویندوز بخش بندی نشده است، و بنابراین حمله می تواند به سرعت گسترش یابد.

و یکی دیگر از دلایل امن تر بودن لینوکس این است که تعداد کاربران لینوکس در مقایسه با ویندوز نسبتاً کمتر است و هکرها علاقه بیشتری به هدف قرار دادن نرم افزارهایی دارند که حداکثر افراد از آن استفاده می کنند.

اکنون که در مورد مزایای لینوکس نسبت به مایکروسافت مطالعه کردید، آیا آماده هستید که اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، تغییر دهید؟ جدا از مزایای ذکر شده در بالا، به نظر شما چه موارد دیگری لینوکس را به انتخاب بسیار بهتری تبدیل می کند؟

لینک های جالب :

مزایای لینوکس برای توسعه دهندگان نرم افزار

سئو چیست؟

جوملا یا وردپرس، کدام یک بهتر است؟

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1940

مطالب آموزشی روزهای گذشته