Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

مزایای برنامه نویسی در دات نت

برنامه نویسی مایکروسافت دات نت یکی از قابل اعتمادترین و بسیار پیچیده ترین برنامه هایی است که در توسعه برنامه های دسکتاپ و وب استفاده می شود. جدا از ارائه ویژگی های امنیتی عالی، دات نت با چندین ابزار مدیریت سیستم نیز گنجانده شده است. این ابزارها شامل توسعه، تست و سازماندهی نرم افزار است. پلتفرم توسعه دات نت شامل فناوری های سرور مانند Net Framework و Visual Studio IDE است. بنابراین، به درستی می توان گفت که دات نت مبنایی است که برنامه ها بر اساس آن توسعه می یابند. به عنوان یک واسطه بین سیستم عامل و برنامه های کاربردی مختلف عمل می کند.

از آنجایی که امنیت از طریق دات نت تضمین می شود، می توانید از اجرای ایمن کد مطمئن باشید. مرزهای تعیین شده ای وجود دارد که هیچ عنصری از کد از آنها عبور نخواهد کرد. به همین ترتیب، امکان نوشتن یک برنامه در برنامه دیگر صفر است. Net اعتبار سنجی های مختلف زمان اجرا را انجام می دهد که محیط را قوی می کند.

دو جزء اصلی دات نت

زمان اجرا زبان رایج

Common Language Runtime (CLR)- CLR مطابق با Common Language Specification (CLS) است و به عنوان لایه ای بین برنامه ها و سیستم عامل های مختلف کار می کند. CLR همچنین به دلیل ارائه خدمات سیستمی مانند مدیریت رشته، جمع‌آوری زباله، مدیریت استثناء، تأیید امنیت کد و مدیریت حافظه شناخته شده است. Common Language Runtime همچنین به دلیل محیط مدیریتی خود شناخته شده است زیرا سیستم عامل ها را هنگام اجرای برنامه ها کنترل می کند.

دات‌نت دارای قابلیت‌های مدیریت حافظه عالی نیز هست، به این معنی که می‌تواند بلوک را فراهم کند و بعداً زمانی که برنامه با بلوک تمام شد منتشر می‌شود. برنامه ها وقتی کدگذاری می شوند دچار دگرگونی های مشخصی می شوند. آنها به MSIL (زبان میانی مایکروسافت) تبدیل می شوند، که بعداً با استفاده از JIT (Just-in Time Compiler) به کد بومی تبدیل می شود. این کد بومی توسط CLR اجرا می شود. انتخاب زبان صرفاً ترجیح شخصی است زیرا در نهایت همه آنها به MSIL تبدیل می شوند.

کتابخانه کلاس دات نت

.NET Class Library به خودی خود یک کتابخانه با کلاس ها، رابط ها و انواع ارزش است که برای دسترسی به سطوح مختلف عملکرد سیستم طراحی شده است. برنامه‌ها، کنترل‌ها و مؤلفه‌های .NET Framework بر اساس کتابخانه کلاس Net ساخته شده‌اند. همچنین مسئول برنامه های مختلفی مانند:

  • برنامه های کنسول
  • برنامه های رابط کاربری گرافیکی ویندوز
  • برنامه های ASP.NET – برنامه های کاربردی وب
  • خدمات وب XML
  • خدمات ویندوز

کتابخانه کلاس با مجموعه ای غنی از رابط ها، مجموعه ای از کلاس های انتزاعی و غیرانتزاعی یکپارچه شده است. برنامه نویسان می توانند از کلاس های مشخص استفاده کنند یا مجموعه ای از کلاس های خود را استخراج کنند. کتابخانه کلاس Net. بنابراین آنها برای شناسایی آسان به فضای نام تقسیم می شوند، شی گرا هستند و می توانند با سهولت زیادی در توسعه برنامه ها استفاده شوند. فضاهای نام ریشه انواع مختلف در دات نت فریم ورک هستند.

مزایای کلیدی برنامه نویسی دات نت:

پلت فرم دات نت توسط مایکروسافت برای کمک به برنامه نویسی برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت طراحی شده است. محدودیت های متعددی برای COM و DCOM وجود دارد و هدف دات نت رفع این مشکلات است. دات نت بهترین انتخاب برای افراد، توسعه دهندگان و سازمان ها است. به دو مزیت اصلی دات نت نگاهی بیندازید:

1. ایده آل برای اجرای جانبی کد

از آنجایی که دات نت از اجرای کد جانبی پشتیبانی می کند، برای حل مشکلات نسخه سازی عالی است. این از مشکل قبلی بازنویسی یک مؤلفه مشترک جلوگیری می کند زیرا به چندین نسخه از یک مؤلفه اجازه می دهد تا خود را همزمان روی یک رایانه نصب یا اجرا کند. از آنجایی که توسعه دهندگان می توانند از نسخه های مختلف یک مؤلفه استفاده کنند، نیازی به حفظ سازگاری به عقب وجود ندارد.

دومین مزیت این ویژگی این است که توسعه دهندگان می توانند نسخه را بین اجزای مختلف نرم افزار انتخاب کنند. یکپارچگی برنامه حفظ می شود زیرا وابستگی هایی که در اجزای آن نیز ذخیره می شوند را می توان مشخص کرد. بسته به برنامه، توسعه دهنده می تواند نسخه های مختلفی از مؤلفه را فراخوانی کند. سپس این اطلاعات در حافظه ذخیره می شود و می توان در زمانی که زمان اقتضا کرد، از آن فراخوانی کرد. در صورت بروز مشکل در بارگذاری کامپوننت‌ها یا مشاهده وابستگی‌های گمشده، دات‌نت برای ایجاد خطاهای مربوطه برنامه‌ریزی می‌شود.

2. اجزاء در یک رجیستری غیرمتمرکز قرار دارند

هنگامی که ثبت نام غیرمتمرکز اجزا در رجیستری وجود دارد، ممکن است تعدادی از مشکلات رخ دهد. با این حال، دات نت اصلا از رجیستری استفاده نمی کند. در عوض اطلاعات مربوط به اجزای مختلف را می توان در فایل ها ذخیره کرد و در زمان اجرا از آنها استفاده کرد. اطلاعات مربوط به مؤلفه و مکان آنها اسکن شده و سپس برای استفاده در آینده ذخیره می شود. از آنجایی که اجزا در رجیستری غیرمتمرکز هستند، نیازی به نگرانی در مورد تداخل برنامه ها با یکدیگر نیست.

3. افراد آن را دوست دارند

تک تک کاربران می توانند از یک تجربه محاسباتی یکپارچه و همراه با دات نت لذت ببرند. بنابراین امکان ادغام داده ها از سخت افزارهای محاسباتی مختلف مانند گوشی های هوشمند، رایانه های شخصی، لپ تاپ ها و دستگاه های مشابه وجود دارد. علاوه بر این، از آنجایی که دات نت به رجیستری وابسته نیست، برای کاربران آسان است که به سادگی فایل ها را از هر مکان، از راه دور یا غیره، روی رایانه کپی کنند.

4. ایده آل برای توسعه دهندگان

توسعه دهندگان برنامه نویسی دات نت را دوست دارند زیرا می توانند خدمات وب را به سرعت و به شیوه ای مقرون به صرفه طراحی کنند. آنها همچنین می توانند راه حل های مقیاس پذیری را ارائه دهند که در پلت فرم های محاسباتی مختلف قابل دسترسی باشد.

نتیجه:

بنابراین برنامه نویسی دات نت یک چارچوب برنامه نویسی بسیار محبوب و همه کاره است که از انواع زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند. با ظهور برنامه نویسی دات نت، دیگر از کدهای غیرضروری استفاده نمی شود که این کار را برای توسعه دهنده آسان می کند. توسعه وب نوآورانه یکی دیگر از مزایای کار با دات نت است، به این معنی که خواندن فایل و رندرهای گرافیکی به راحتی امکان پذیر است.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2389

مطالب آموزشی روزهای گذشته