Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

مزایا و معایب زبان برنامه نویسی ++C

صد زبان برنامه نویسی ممکن است بیایند و بروند، اما از محبوبیت C++ هرگز کاسته نخواهد شد. C++ ممکن است یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های چند منظوره در سراسر جهان باشد و هنوز هم برای توسعه برنامه‌های دسکتاپ، ایجاد بازی‌ها و موتورهای بازی، ساخت انیمیشن‌های دو بعدی و سه بعدی، گنجانده شده در برنامه‌های کاربردی جاسازی شده و واقعی، برنامه‌های چاپ و اسکن، کامپایلرها استفاده می‌شود. ، سیستم عامل ها، نرم افزار دسترسی به رسانه و بسیاری موارد دیگر.

این اساس میلیون ها برنامه و کد است. این زبان برنامه نویسی بیش از 40 سال است که وجود دارد. مطمئناً، این باعث می‌شود که این زبان قدیمی شود، اما از زمان پیدایش، زبان برنامه‌نویسی روش‌شناسی خود را کامل کرده و به بهترین نسخه خود تبدیل شده است.

برخی از توسعه دهندگان هنوز از C++ بر روی زبان های شینر استفاده می کنند، و حتی با وجود اینکه C++ به عنوان پسوند زبان C ایجاد شده است، همچنان سطح بالایی از کنترل را به برنامه نویسان می دهد. برای بیش از 40 سال، توسعه دهندگان با هزاران ساعت وقت صرف ساخت کتابخانه ها، زبان را کامل می کنند.

اما این بستر کاملی از گل رز برای زبان C++ نیست، استفاده از آن معایبی دارد. در این وبلاگ به بررسی مزایا و معایب استفاده از زبان برنامه نویسی می پردازیم.
مزایای C++

استقلال پلت فرم/قابلیت حمل

با ویژگی مستقل بودن پلتفرم C++، توسعه دهندگان می توانند یک برنامه را روی چندین سیستم عامل مختلف بدون هیچ مشکلی اجرا کنند. به عنوان مثال، اگر برنامه ای که در سیستم عامل LINUX OS توسعه یافته است باید در سیستم عامل ویندوز اجرا شود، می توانید سوئیچ را بدون هیچ خطایی انجام دهید و این کار را برای برنامه نویس فوق العاده راحت می کند. آنها می توانند بدون نگرانی در مورد قابلیت حمل، کدها را توسعه دهند.

عملکرد و حافظه کارآمد

C++ یک زبان برنامه نویسی سطح پایین است و بنابراین انتزاع کمی از معماری ارائه می کند. از این رو، ساختاری مشابه ساختار پردازنده دارد. از آنجایی که واسطه زیادی بین کد و کامپیوتر وجود ندارد (کامپیوتر به دلیل سادگی و مستقیم بودن کد را به راحتی درک می کند).

یک زبان شی گرا است

با برنامه نویسی شی گرا مفاهیمی مانند کلاس ها، وراثت، چندشکلی، انتزاع داده ها و کپسوله سازی ارائه می شود که استفاده مجدد از کد را آسان تر می کند و کارایی و قابلیت اطمینان برنامه ها را افزایش می دهد.

می توان آن را یک زبان برنامه نویسی سطح متوسط ​​در نظر گرفت

C++ هم برنامه نویسی سطح پایین و هم برنامه نویسی سطح بالا است، بنابراین می توان آن را یک برنامه نویسی سطح متوسط ​​در نظر گرفت. شما می توانید انواع بی شماری از برنامه ها را ایجاد کنید زیرا با سطح بالا امکان توسعه بازی ها و برنامه های دسکتاپ وجود دارد و با قابلیت سطح پایین به راحتی می توان کرنل و درایور ساخت.

C++ یک زبان برنامه نویسی چند پارادایم است

پارادایم همه چیز در مورد برنامه ریزی درگیر در برنامه نویسی است. پارادایم برنامه نویسی نوعی برنامه نویسی است که بر اساس یک مدل محاسباتی خاص است. زبان برنامه نویسی چند پارادایم به معنای زبانی است که به همان اندازه برای پارادایم های برنامه نویسی مختلف مناسب است. بنابراین به منطق، سبک و نحوه مدیریت برنامه مربوط می شود. و بنابراین از چندین پارادایم مانند کلاس ها، توابع بارگذاری شده، برنامه نویسی رویه ای، قالب ها، ماژول ها و غیره پشتیبانی می کند.

مثلا،

برنامه نویسی رویه ای در مورد سازماندهی کد از طریق توابع و رویه ها است.
برنامه نویسی تابعی همه چیز در مورد سازماندهی کد از طریق توابع است
برنامه نویسی شی گرا در مورد سازماندهی کد از طریق توابع است

C++ قادر به کاوش در تمام پارادایم ها است که کاملاً بر خلاف سایر زبان های برنامه نویسی است و آن را واقعاً چند پارادایم می کند. همچنین یک زبان امری است، زیرا مستقیماً با C مرتبط است. و همچنین در الگوی برنامه نویسی شی گرا می آید.

سریع و قدرتمند

هنگام اجرای برنامه نیازی به نصب زمان اجرا خاصی نیست. کامپایل و اجرا سریع است، زیرا به توسعه دهنده اجازه می دهد تا انواع مختلف برنامه ها، از جمله رابط های گرافیکی پیچیده را ایجاد کند.

جابجایی به و از زبان به راحتی

سینتکس سی شارپ، سی پلاس پلاس، سی شارپ و جاوا مشابه است و به راحتی می توانید بدون هیچ مشکلی از یک زبان به زبان دیگر سوئیچ کنید. یکی دیگر از مزایای اضافه شده این است که برنامه های در حال اجرا در C می توانند در C++ نیز اجرا شوند و می توانند برنامه را با پسوند file.cpp اجرا کنند.

مدیریت حافظه عالی

C++ امکان تخصیص حافظه پویا (DMA) را فراهم می‌کند که آزاد کردن و تخصیص حافظه را آسان می‌کند، و همچنین به شما امکان می‌دهد هر زمان که نیاز بود، بلوک‌های حافظه را اختصاص دهید. برنامه نویس به دلیل عدم جمع آوری زباله، کنترل کاملی بر مدیریت حافظه دارد.

مقیاس پذیری

توسعه‌دهندگان به راحتی می‌توانند برنامه‌هایی بسازند که منابع فشرده هستند، زیرا C++ به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به میل خود مقیاس‌پذیر باشند. بنابراین آنها می توانند به راحتی برنامه هایی بسازند که ابتدا در مقیاس کوچک اجرا می شوند و سپس داده هایی در مقیاس بزرگ ایجاد می کنند.

حمایت جامعه باور نکردنی

جامعه بزرگی از توسعه دهندگان با استعداد وجود دارد که با ارائه دوره ها و سخنرانی های آنلاین از تیم های جدید حمایت می کنند. C++ یکی از تگ‌هایی است که در GitHub و StackOverflow بیشتر دنبال می‌شود.
برخی از معایب C++ را بررسی کنید

آسیب پذیری های امنیتی

کدنویسی ضعیف می تواند ورود هک ها را آسان کند، کنترل جریان اجرای برنامه را به دست بیاورد. و مسائل امنیتی با وجود اینکه برنامه نویسی شی گرا به دلیل امنیت شناخته شده است و علی رغم در دسترس بودن متغیرهای سراسری، اشاره گرها، توابع دوست و غیره وجود دارد.

نبود زباله جمع کن

قبلاً بحث کردیم که هیچ جمع‌آوری زباله در C++ وجود ندارد و این یک نقطه ضعف است زیرا داده‌های غیر ضروری را به طور خودکار فیلتر نمی‌کند. اما این به برنامه نویس کنترل کاملی بر مدیریت حافظه کامپیوتر می دهد.

استفاده از اشاره گر

اشاره گرها در C و C++ اصلاً به راحتی قابل درک نیستند و حافظه زیادی مصرف می کنند. هنگامی که استفاده نادرست از نشانگرها اتفاق می افتد، می تواند منجر به رفتار نامنظم یا خرابی شود. هنگامی که آنها از مقادیر اشتباه استفاده می کنند، ممکن است تخریب حافظه نیز اتفاق بیفتد.

بدون پشتیبانی از رشته داخلی

از آنجایی که thread ها یک مفهوم نسبتاً جدید بودند، C++ از آنها پشتیبانی نمی کند. اما این از C++11 اضافه شده است.

بدون مدیریت حافظه خودکار

تخصیص دستی حافظه می تواند برای توسعه دهندگانی که به آن عادت ندارند دردسرساز باشد.

منحنی یادگیری شیب دار

تسلط بر C++ آسان نیست، بنابراین ممکن است برای مبتدیان یادگیری آن کمی سخت باشد، به خصوص زمانی که گزینه هایی در اطراف وجود دارد.

اصلا انعطاف پذیر نیست

سینتکس بسیار سخت گیرانه است و یک اشتباه کوچک می تواند باعث ایجاد یک سری خطا در شما شود. برای مبتدیان کاربر پسند نیست، بنابراین عالی شدن در زبان زمان زیادی می برد.

نتیجه :

C++ انتخاب خوبی است زیرا می‌توانید از این زبان در پروژه‌های مختلف استفاده ، اما توسعه‌دهندگان به زمان نیاز دارند تا در آن متخصص باشند، اما وقتی برنامه‌نویسی را استخدام کردید که بر اصول اولیه تسلط داشته باشد، همه چیز سر جای خودش قرار می‌گیرد. اگر به دنبال توسعه کدهایی هستید که سریع و کارآمد اجرا شوند، C++ یک انتخاب عالی است. هم مایکروسافت و هم لینوکس از ++C برای پروژه های خود استفاده می کنند. هنگامی که در حال ساخت مرورگرهای وب یا سیستم عامل هستید، این زبان یک انتخاب عالی است، زیرا ویژگی های زبان سطح پایین را دارد. کامپایلرهای کد از زبان به عنوان زبان پشتیبان خود استفاده می کنند.

برنامه نویسان توسعه بازی ترجیح می دهند C++ را انتخاب کنند زیرا می تواند پیچیدگی های بازی های آنلاین را مدیریت کند و شبکه های چندلایه را مدیریت کند.

لینک های جالب :

معرفی و ویژگی های HTML5

آر اس اس چيست؟

 

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1953

مطالب آموزشی روزهای گذشته