Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

مزایا و معایب ASP.NET

ASP یا Active Server Pages که توسط مایکروسافت توسعه یافته است، یک فناوری برای تسهیل توسعه برنامه های کاربردی وب تعاملی و ساخت وب سایت های غنی و پویا است. یکی از ویژگی های برجسته این فناوری این است که می تواند از اسکریپت های سمت کلاینت و سمت سرور استفاده کند. تا زمانی که توسعه دهنده از C# و VB آگاهی کامل داشته باشد، می توانید از این فریم ورک نهایت استفاده را ببرید.

توسعه دهنده می تواند شرایط مختلف را در برنامه ASP تنظیم کند و از این زبان برای مدیریت محتوای هر صفحه استفاده کند. با این حال، بازدیدکننده شما ممکن است خیلی نگران اسکریپت باطن یک صفحه نباشد، آنها بیشتر به محتوا، طراحی و سرعت برنامه علاقه دارند.

هرچه سرعت و عملکرد بهتری از برنامه های استفاده شده قبلی داشته باشند، خوشحال تر می شوند. اگر با ویژوال بیسیک یا ابزار توسعه فرم بصری مشابه تجربه دارید، می توانید به راحتی با ASP.NET شروع کنید.

با توجه به مقدمه کوتاه، اجازه دهید اکنون کمی عمیق تر به مزایا و معایب فریمورک بپردازیم.

1) امکان جداسازی نگرانی را فراهم می کند

ASP.NET از معماری MVC پیروی می کند که امکان ورودی، پردازش و خروجی جداگانه برنامه را فراهم می کند. این معماری سه لایه، Model-View- Controller دارای قطعات به هم پیوسته است و می تواند جنبه های توسعه خاصی از برنامه های نرم افزاری را مدیریت کند.
2) زمان کدنویسی را کاهش می دهد

فناوری چارچوب کمک بزرگی به کاهش زمان کدنویسی می کند، به خصوص زمانی که در حال توسعه برنامه های کاربردی بزرگ هستید. انواع مختلفی از بررسی کد وجود دارد، بنابراین شما هیچ شانسی برای نوشتن کد بد ندارید. بررسی کد به شما در بهبود کیفیت کد کمک می کند.

3) شامل برخی از ویژگی های خارج از جعبه است

ASP.NET عملکرد و مقیاس پذیری بهبود یافته ای را ارائه می دهد. همچنین دارای ویژگی هایی مانند کامپایل به موقع، اتصال زودهنگام، بهینه سازی بومی و سرویس های حافظه پنهان است و آنها نیز به بهبود عملکرد چندین درجه بالاتر کمک می کنند. کدهای اینجا مانند صفحات ASP سنتی تفسیر نمی شوند.

4) جعبه ابزار کلاس جهانی

این چارچوب با جعبه ابزار فوق العاده غنی از طریق محیط توسعه یکپارچه ویژوال استودیو ارائه می شود. این جعبه ابزار به عنوان یک چارچوب ساختمانی بسیار مهم برای فریم ورک عمل می کند و به توسعه دهنده کمک می کند تا برنامه ها را خیلی سریع ایجاد کند. جعبه ابزار به دلیل ویژگی هایی مانند کشیدن و
سرور drop ویرایش WYSIWYG و استقرار خودکار را کنترل می کند.

5) قدرت و انعطاف پذیری را ارائه می دهد

زبان چارچوب مبتنی بر زمان اجرا زبان رایج است، بنابراین همه توسعه دهندگان برنامه های وب می توانند از انعطاف پذیری و قدرت کل پلت فرم لذت ببرند. همچنین مستقل از زبان است، بنابراین می توانید زبان برنامه خود را انتخاب کنید یا حتی برنامه خود را به چندین زبان تقسیم کنید.

6) سادگی

هر کار را می توان به راحتی انجام داد، حتی رایج ترین آنها تا موارد پیچیده و روی حیله. زمان اجرا زبان رایج، فرآیند توسعه را با خدماتی مانند جمع آوری زباله و شمارش خودکار مراجع، ساده می کند. این چارچوب به شما امکان می‌دهد رابط‌های کاربری بسازید که می‌توانند منطق برنامه و کد ارائه را از هم جدا کنند.

7) قابلیت سفارشی سازی و توسعه پذیری

معماری چارچوب به خوبی فاکتور شده کمک بزرگی به توسعه دهندگان است. شما به راحتی می توانید با کمک کامپوننت های آماده شده سفارشی خود، زیر مولفه زمان اجرا ASP.NET را گسترش دهید یا جایگزین کنید. اجرای آنها حتی ساده تر شده است.

8) امنیت

امنیت یکی از ویژگی های خوب زبان چارچوب است. شما می توانید برنامه های ایمن را از طریق ویژگی های احراز هویت داخلی ویندوز و پیکربندی هر برنامه توسعه دهید.

9) مدیریت پذیری

ویژگی مدیریت عالی چارچوب از طریق سیستم پیکربندی سلسله مراتبی مبتنی بر متن ارائه می شود. و از آنجایی که این پیکربندی‌ها به‌عنوان متن‌های ساده گنجانده شده‌اند، می‌توانید فقط از ابزارهای مدیریت محلی برای اعمال تنظیمات جدید استفاده کنید. این کارها را بدون راه اندازی مجدد سرور یا نیاز به استقرار جداگانه آنها یا جایگزینی کدهای کامپایل شده در حال اجرا آسان تر می کند.

10) بهره مندی از نظارت مستمر

نظارت مستمر و مداوم یکی از ویژگی های باورنکردنی ASP.NET است. شما لازم نیست نگران وضعیت برنامه ها، اجزا و خود صفحات باشید. این برنامه مراقب چنین رویدادهای غیرقانونی است و اگر اتفاقی بیفتد (مثلاً جهش های حافظه از حلقه های بی نهایت) بلافاصله با از بین بردن فعالیت ها و شروع مجدد خود وارد عمل می شود.

11) مهاجرت بین پلت فرمی

زبان چارچوب اجازه می دهد تا خدمات مهاجرت، پیکربندی و استقرار بین پلتفرم را آسان کند.

معایب

قبل از شروع به کار با فریمورک، مطمئن شوید که معایب آن را درک کرده اید. این به شما نتایج بهتری می دهد.

1) امنیت

بله، ما امنیت را به عنوان یکی از مزایای فریمورک ذکر کردیم. اما ظاهراً باید مراقبت بیشتری برای محافظت از برنامه ها انجام شود.

2) پرهزینه

در مقایسه با جایگزین های منبع باز، ASP.NET گران است، زیرا شما هزینه هایی مانند مجوزهای SQL Server، مجوزهای ویژوال استودیو، مجوزهای سرور ویندوز و غیره دارید. علاوه بر این، نگهداری از فریم ورک بسیار گران است، و ممکن است مجبور شوید از منابع وب سرور بسیار بیشتری نسبت به زبان های دیگر، به عنوان مثال، PHP استفاده کنید. این به تعداد بسیار بیشتری از منابع وب سرور نیاز دارد.

3) مستندات دقیقاً مطابق با استاندارد نیستند

مستندات فریمورک آنطور که می خواهید خوب نیست و هنگام ساخت برنامه های MVC، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

4) هسته ASP.NET به اندازه کافی خوب نیست

کاربران می گویند که هسته ASP.NET هنوز بسیار خام است. برخی از چیزهای اساسی مانند دسترسی به داده ممکن است 100% مورد انتظار را به شما ندهند. بنابراین ممکن است زمانی که برنامه آماده انتشار است، باید بسیار مراقب باشید، برخی از کدها ممکن است کار نکنند.

5) ایجاد تغییرات در برنامه

ممکن است تغییرات در نسخه بعدی برنامه شما کار نکند. آنچه در نسخه فعلی کار می کند، کار می کند، اما در نسخه بعدی، ممکن است مجبور شوید از GitHub کمک بگیرید.

6) انتقال برنامه ASP از یک سرور به سرور دیگر گران است

تنظیمات پیکربندی در یک برنامه وب ASP مبهم است و در متاباز IIS ذخیره می شود. برای دسترسی به متابیس به ابزارهایی مانند Internet Service Manager نیاز دارید، زیرا در قالب اختصاصی در دستگاه سرور ذخیره می شود. دستکاری و استخراج تنظیمات یک کار دشوار است زیرا پشتیبانی از این کار بسیار محدود است.

یکی دیگر از اشکالات فریمورک این است که معمولاً در نسخه های قدیمی ویندوز نصب نمی شود. در این صورت، ممکن است مجبور شوید این کار را به صورت دستی و با پیروی از دستورالعمل های کاربر انجام دهید.

نتیجه

همانطور که می بینید، با ASP NET می توانید از مزایای متعددی بهره مند شوید. فقط با تجربه کاری و دانش با معایب مقابله کنید و به راحتی می توانید وب سایت ها و برنامه های با کیفیت بالا ایجاد کنید.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2115

مطالب آموزشی روزهای گذشته