Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

چرا Node.JS عالی است

توسعه یافته توسط رایان دال، Node.JS، مد روزترین و پرتقاضاترین ابزار در توسعه وب، یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی توسعه پلت فرم سمت سرور است که توسط توسعه دهندگان در سراسر جهان استفاده می شود.

زبان برنامه نویسی بر روی موتور Google Chrome V8 و ECMAscript ساخته شده است. این بدان معناست که بیشتر نحو استفاده شده در آن شباهت های باورنکردنی با جاوا اسکریپت جلویی از جمله اشیاء، توابع و روش ها دارد. منبع باز است، به زبان JS نوشته شده است و برای برنامه های بلادرنگ انتخابی عالی است.

1) ایده آل برای برنامه های زمان واقعی

زبان برنامه نویسی دارای ویژگی های خاصی است که آن را برای ایجاد برنامه های بلادرنگ، به ویژه برای چت و بازی ایده آل می کند. این زبان همچنین برای برنامه های بلادرنگ با داده فشرده عالی است. آیا می دانستید که چه برنامه های بزرگی مانند Paypal، LinkedIn، eBay با استفاده از Node.js ساخته می شوند. توابع موجود در این زبان به گونه ای طراحی شده اند که مسدود کننده نیستند و این ویژگی را به یکی از تفاوت های اصلی Node.js و PHP تبدیل می کند. اکثر توابع در PHP تا زمان تکمیل مسدود می شوند.

2) تمام پرس و جوهای پایگاه داده را حل می کند

توسعه دهندگان در هنگام ترکیب پایگاه داده های NoSQL جدید مانند CouchDB و MongoDB (که دارای چارچوب جاوا اسکریپت هستند) با Node.js نیازی به تعدیل تفاوت های نحوی ندارند. آنها به خوبی با برنامه های بلادرنگ ترکیب می شوند و به لطف فرمت داده های ذخیره شده JSON می توانند بدون هیچ گونه مشکل تبدیل داده یا عدم تطابق آن را اجرا کنند. از سوی دیگر، اگر از پلتفرم Ruby on Rails استفاده می‌کردید، ممکن است نیاز به تبدیل داشته باشید.

3) کدنویسی برای توسعه دهندگان آسان است

توسعه دهندگان کار بر روی این پلت فرم منبع باز را آسان تر می دانند زیرا به آنها امکان می دهد JS را برای سمت مشتری و سرور بنویسند. این امر انتقال داده ها را آسان تر می کند. هر گونه تغییر در داده های موجود در سرور بلافاصله، به طور خودکار و بدون اتلاف زمانی منعکس می شود. این به آنها امکان می دهد برنامه های شبکه سریع و مقیاس پذیر را توسعه دهند. یک چارچوب برنامه وب معروف به Meteor هم از پایگاه کد سمت کلاینت و هم سرور پشتیبانی می کند.

4) سریع و واقعی است

یکی دیگر از مواردی که واقعاً به نفع این زبان است این است که به شما امکان می دهد برنامه های شبکه سریع و قوی ایجاد کنید و به شما امکان می دهد با افزایش توان عملیاتی، اتصالات موازی برقرار کنید. توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند به سرعت کار کنند، اما باید هنگام نوشتن کدها بسیار مراقب باشند تا اطمینان حاصل شود که توسعه در مسیر درست است. لینکدین می تواند به عنوان مثال برای آن نیز استفاده شود.

این شرکت قبل از تغییر به Node.js از Ruby on rails استفاده می کرد و این به آنها اجازه می داد تعداد سرورهای خود را از 30 به 3 کاهش دهند. همچنین به آنها اجازه می داد برنامه هایی ایجاد کنند که 20 برابر سریعتر عمل کنند. پی پال همچنین از تغییر به این زبان بهره زیادی برد. آنها قادر به رسیدگی به درخواست های مضاعف بودند.

5) NPM پویا و بسیار قوی

NPM مخفف Node Package Manager است و بیش از 60000 ماژول در آن وجود دارد. Node.js که یک فناوری منبع باز است، توسعه دهندگان از یک مخزن مشترک ابزارها و ماژول های پویا لذت می برند. تعداد ماژول‌ها در NPM بسیار برتر از ماژول‌های موجود در پلتفرم RoR است و به این فناوری برتری می‌دهد، زیرا آن را بسیار سریع و قوی و با مدیریت وابستگی کامل می‌کند.

6) به عنوان سرور پروکسی عمل می کند

این چارچوب می‌تواند به عنوان یک پروکسی برای تعدادی از سرویس‌هایی که زمان‌های پاسخ متفاوتی دارند، عمل کند. همین کار را می توان برای جمع آوری داده ها از منابع مختلف انجام داد. Node.js به‌عنوان پروکسی عمل می‌کند، مخصوصاً اگر برنامه‌ای در سمت سرور وجود داشته باشد که با جمع‌آوری داده‌ها، ذخیره ویدیو و تصاویر و فعالیت‌های مشابه سروکار دارد و شرکت درگیر زیرساختی برای مدیریت یک پروکسی ندارد.

7) می تواند با جریان داده همراه باشد

درخواست و پاسخ HTTP دو رویداد مجزا در پلتفرم‌های وب در نظر گرفته می‌شوند، اما در واقع جریان داده هستند. Node.js به شما کمک می کند تا از این ویژگی با حداکثر ظرفیت خود استفاده کنید و به شما امکان می دهد فایل ها را همزمان با آپلود آنها پردازش کنید. این باعث می شود زمان پردازش کلی پایین بیاید، به خصوص زمانی که داده ها در جریان هستند. این امر برای ضبط صدا و ویدیوی بلادرنگ نیز صادق است.

8) به راحتی می توانید برنامه خود را تغییر دهید

تغییر برنامه ای که با استفاده از ماژول های کوچک ساخته شده است آسان است، زیرا می توانید تغییراتی ایجاد کنید و مواردی را که لازم نیست حذف کنید، بدون اینکه بر کل پایه کد تأثیر بگذارد. این به شما امکان می دهد حتی برنامه های پیچیده را مدیریت و نگهداری کنید.

9) می تواند تعداد زیادی درخواست را رسیدگی کند

برنامه های Node.js یک مدل حلقه رویداد تک رشته ای دارند تا با چندین مشتری همزمان سروکار داشته باشند. همچنین مدیریت تعداد زیادی درخواست را برای فناوری آسان تر می کند. سایر فناوری‌های وب مانند ASP.NET، JSP، Spring MVC، HTML، jQuery، Ajax و غیره از معماری درخواست-پاسخ Multithreaded پیروی می‌کنند.

10) از وابستگی های بین سیلو خلاص شوید

عملکرد توسعه وب را می توان با ترکیب تیم های جلویی و انتهایی با هم در یک واحد واحد برای عملکرد روان آسان کرد و در نتیجه از وابستگی های بین سیلو خلاص شد. همچنین می‌توانید کد خود را اصلاح کنید تا نیازی به داشتن وابستگی‌های دایره‌ای نداشته باشید، زیرا این امر می‌تواند آن را به یک موضوع واقعاً کثیف تبدیل کند. و کدهای پاک‌تری را ارائه می‌کنید که نه تنها برای شما، بلکه برای هر کسی که این کدها را در آینده حفظ می‌کند، مفید خواهد بود.

11) انتخاب این زبان بهره وری شما را افزایش می دهد

وقتی Node.js را انتخاب می‌کنید، کل سطح کارایی توسعه وب شما چندین درجه بالاتر می‌رود زیرا شکاف بین توسعه frontend و backend را پر می‌کند. این می تواند به اتمام کار سریعتر از حد انتظار کمک کند، و شما باید تنها حداقل تعداد توسعه دهندگان را در تیم خود داشته باشید.

بستن افکار

از زمان انتشار اولیه آن در سال 2009، Node.js راه درازی را پیموده است و یکی از محبوب‌ترین محیط‌های متن باز بین پلتفرمی است که در آن توسعه‌دهندگان برنامه‌ها را حتی در زمان واقعی می‌سازند. قوی، فوق‌العاده سریع است (برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه می‌توانید از کدها استفاده، استفاده مجدد و اشتراک‌گذاری مجدد کدها را بین باطن و فرانت‌اند به اشتراک بگذارید)، به شما کمک می‌کند برنامه‌های مقیاس‌پذیر را با NPM در حال رشد بسازید.

توسعه دهندگان در تمام سطوح مهارت می توانند از این فناوری استفاده کنند، و از آنجایی که این امکان برای استفاده از JS در هر دو نسخه پشتیبان و فرانت اند وجود دارد، می توانند راه های جدید زیادی را در توسعه وب کشف کنند. و با تعداد زیادی API ارائه می شود که برای توسعه باطن بسیار مناسب هستند، به عنوان مثال، پشتیبانی از سیستم های فایل، درخواست های http، جریان ها، پردازش های فرزند و غیره.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2142

مطالب آموزشی روزهای گذشته