Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

چگونه جاوا به محبوب ترین زبان برنامه نویسی تبدیل شد؟

جاوا در سال 1995 منتشر شد و 22 سال بعد هنوز یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی در سراسر جهان باقی مانده است. این مقاله چرایی و چگونگی آن را توضیح می دهد.

شاخص TIOBE از انجمن برنامه نویسی TIOBE نمودار محبوبیت زبان های برنامه نویسی مختلف را نشان می دهد. بر اساس این شاخص، جاوا با حدود 8.3٪ و با 7.9٪ بر اساس شاخص PYPL (محبوبیت زبان برنامه نویسی) پیشتاز است. شاخص PYPL همچنین نشان می دهد که جاوا در هند و آلمان در صدر قرار دارد و پس از آن پایتون و PHP قرار دارند.

اطلاعات کمی در مورد شاخص TIOBE: رتبه بندی TIOBE بر اساس بازدیدهای دریافت شده توسط متداول ترین موتورهای جستجو محاسبه می شود. در این مورد، 25 موتور جستجو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نکته جالب این است که جاوا در 22 سال گذشته به طور مداوم رتبه یک یا دو را حفظ کرده است. قبل از انتشار جاوا، C این موقعیت را داشت و پس از آن، هر دو زبان برنامه نویسی شروع به رقابت با یکدیگر برای دستیابی به جایگاه برتر کردند.
بنابراین در اینجا دلایلی وجود دارد که جاوا را به محبوب ترین زبان برنامه نویسی تبدیل می کند.

به دلیل محبوبیت جاوا، توسعه دهندگان متخصص در زبان برنامه نویسی تقاضای زیادی دارند. کارفرمایان دائماً به دنبال متخصصان با تجربه و حتی فارغ التحصیلان با استعداد هستند، بنابراین داشتن شایستگی در کدنویسی مزیت قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا است

از آنجایی که جاوا یک برنامه OOPS است، مفاهیمی مانند Absraction، Encapsulation، Polymorphism و Inheritance همگی می توانند با جاوا استفاده شوند. بهترین شیوه‌ها و الگوهای طراحی را می‌توان با جاوا استفاده کرد، بنابراین می‌توان گفت که این یک زبان برنامه‌نویسی 100% OOPS است. جاوا به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که از اصول تزریق وابستگی برای اطمینان از مدیریت وابستگی شیء استفاده کنند، جدای از ترویج استفاده از اصول طراحی SOLID و شی گرا از طریق پروژه های منبع باز مانند Spring.

جاوا دارای API غنی است API غنی جاوا، دلیل دیگری برای موفقیت عظیم آن است. API بلافاصله پس از نصب جاوا قابل مشاهده است و به خوبی طراحی شده است. به همین دلیل است که برنامه نویسان از برنامه نویسی با جاوا لذت می برند و از نتایج سریع آن لذت می برند. تغییر به جاوا اجرای سریعتر پروژه ها را از طریق کاهش زمان توسعه تضمین می کند زیرا API نه تنها غنی است، بلکه بصری نیز هست. این به برنامه نویسان کمک می کند تا کدهای بهتری بنویسند، با تعداد اشکالات کمتری در مقایسه با دیگران.

امنیت جاوا شبیه هیچ چیز دیگری نیست

کل برنامه جاوا، از جمله زبان و پلتفرم با در نظر گرفتن امنیت ساخته شده است. از طریق جاوا، کاربران می‌توانند کدهای نامعتبر را از طریق شبکه دانلود کنند، اما می‌توانند آن را به‌طور ایمن اجرا کنند، با آسیب رساندن به سیستم میزبان خود، بدون تهدید ویروس، یا بدون خواندن یا نوشتن فایل‌ها از روی هارد دیسک. این یکی از عواملی است که جاوا را کاملاً از بقیه متمایز می کند. هر نسخه از جاوا دارای ویژگی های پیشرفته با محدودیت های بسیار قابل تنظیم است که فراتر از اپلت ها است. سیستم امنیتی جاوا بسیار فشرده است زیرا اشکالات امنیتی فورا شناسایی و رفع می شوند.

یک بار بنویس، آن را در هر جایی اجرا کن

این یکی دیگر از عواملی است که جاوا را نسبت به سایر زبان‌ها و پلتفرم‌های سبک خود امتیاز می‌دهد. این بدان معنی است که شما باید برنامه خود را فقط یک بار در یک پلتفرم جاوا بنویسید و می توانید آن را در هر جایی اجرا کنید، حداقل هر جایی که از پلتفرم جاوا پشتیبانی می کند. و از آنجایی که جاوا تقریباً در همه جا وجود دارد، تقریباً در تمام سیستم عامل های اصلی یکپارچه شده است. جاوا در مرورگرهای وب محبوب و حتی در دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی مانند رایانه‌های شخصی، تلفن‌های همراه و حتی جعبه‌های تلویزیون تعبیه شده است.

جاوا دارای برنامه های پویا و توسعه پذیر است

کدهای جاوا در واحدهای شی گرا مدولار به نام کلاس ها سازماندهی می شوند. کلاس ها در فایل های جداگانه بارگذاری می شوند و هر زمان که نیاز باشد در مفسر جاوا بارگذاری می شوند. برنامه می تواند تصمیم بگیرد که به کدام کلاس نیاز دارد و آن را بر اساس نیاز در مترجم بارگذاری می کند. بنابراین، یک برنامه می تواند خود را گسترش دهد و با بارگذاری خود در کلاس ها، عملکرد خود را گسترش دهد. این باعث می شود جاوا پویا و قابل توسعه باشد.

سازگاری با عقب

زمانی که کدهای جاوا نوشته می شد، دقت می شد که برای همه نسخه ها نوشته شده باشند. بنابراین کدها برای آنها یکسان می ماند. این امر تا حدی امکان پذیر شده است، اما نه همیشه، زیرا برخی از ساختارهای زبانی را نمی توان در نسخه های قبلی بیان کرد. سازگاری به عقب امکان پذیر است، به این معنی که می توانید یک برنامه جاوا 7 را در زمان اجرا جاوا 8 اجرا کنید، اما نمی توانید آن را برعکس انجام دهید. این به این دلیل است که بایت کد نسخه ویرایش شده است و JVM پشتیبانی از نسخه را در فایل‌های .class بررسی می‌کند. دلیل دیگر می‌تواند این باشد که برخی از ساختارهای زبان را نمی‌توان در بایت‌دورژن‌های قدیمی‌تر بیان کرد.


کتابخانه های منبع باز باورنکردنی

کتابخانه های منبع باز وجود دارد که به توسعه دهندگان اطمینان می دهد جاوا می تواند در همه جا استفاده شود. توسعه جاوا از طریق کتابخانه های ارائه شده توسط سازمان هایی مانند Apache و Google مقرون به صرفه، آسان و سریع است. بنابراین اگر در حال نوشتن کد جدیدی در جاوا هستید، کافی است آن را از طریق گوگل جستجو کنید. این احتمال وجود دارد که کد قبلاً نوشته شده، آزمایش شده و برای استفاده در دسترس باشد. باعث صرفه جویی در زمان می شود، اینطور نیست؟ علاوه بر این، جاوا به چارچوب هایی مانند Spring، Struts و Maven مجهز شده است تا اطمینان حاصل شود که بهترین شیوه ها برای کاردستی نرم افزار را می توان دنبال کرد.

کدنویسی یک نسیم است

جاوا مجهز به ابزارهای توسعه قدرتمندی مانند Eclipse و Netbeans است و این باعث می‌شود که کدنویسی در IDE (محیط توسعه یکپارچه) آسان، سریع و روان باشد. IDE ها همچنین جستجو، شکست و خواندن کد را آسان تر می کنند. علاوه بر این، این قابلیت اشکال زدایی قدرتمندی را فراهم می کند که برای توسعه دنیای واقعی ضروری است. ابزارهای دیگر عبارتند از Maven و ANT برای ساخت برنامه های جاوا، دیکامپایلرها، JConsole، Visual VM برای نظارت بر استفاده از Heap و غیره.

در نهایت جاوا رایگان است

هزینه یک عامل مهم در همه چیز است. از آنجایی که جاوا رایگان است، برنامه نویس می تواند زبان برنامه نویسی را به راحتی یاد بگیرد. و مستندات عالی جاوا، Javadocs ارزش آن را چندین درجه بالاتر برد. بنابراین لازم نیست زمانی را برای یادگیری همه کدها صرف کنید.

فکر بستن

جاوا به راحتی محبوب ترین زبان برنامه نویسی است. این ساده، زیبا با API قدرتمند و غنی است که آن را در بین برنامه نویسان بهترین است زیرا آنها نتایج بسیار سریعی را با آن دریافت می کنند. تغییر به جاوا می تواند کارایی برنامه نویس را بهبود بخشد و افزایش دهد، در حالی که زمان توسعه و در نهایت TTM یا Time To Market را کاهش می دهد.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2166

مطالب آموزشی روزهای گذشته