Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

یک تستر نرم افزار خوب چه ویژگی هایی دارد؟

انجام تست نرم افزار برای درک نقص هایی که در مرحله توسعه ایجاد شده اند بسیار مهم است. این به توسعه دهندگان کمک می کند تا نقاط کور را شناسایی و اصلاح کنند و محصولات عالی را به مشتریان ارائه دهند. ضروری است که تست نرم افزار برای اطمینان از کیفیت نرم افزارها انجام شود، زیرا زمانی که اعتماد مشتریان از بین برود، مهم نیست که چه کاری انجام دهید، بازیابی آن آسان نخواهد بود. هر بار که محصولی را منتشر می‌کنید، مطمئن شوید که تست نرم‌افزاری مناسب انجام شده است – در تمام مراحل حیاتی تکمیل محصول. این کار را به تسترهای نرم افزاری که در این زمینه با تجربه هستند محول کنید. آزمایش کننده باید دارای ویژگی های زیر باشد

قوانین تست را رعایت کنید

تست مناسب باید در مراحل مختلف تکمیل پروژه انجام شود. نه بعد از اتمام کل پروژه در صورت امکان، آن را به خوبی قبل از مهلت مقرر انجام دهید و حتی قبل از ارسال آن به مشتری، آن را به عنوان یک آزمایش موقت انجام ندهید. هرگز در هیچ سطحی از تست نرم افزار سازش نکنید.

تفکر از دیدگاه کاربر نهایی

همیشه خواسته های مشتری را در نظر داشته باشید. محصول نهایی باید اهداف مشتری را برآورده کند، نه آنچه که توسعه دهنده دوست دارد باشد. محصول باید به درستی کار کند و ویژگی های موجود در آن باید رضایت مشتری را به دنبال داشته باشد. محصولی تنها زمانی موفق می شود که مشتری حداکثر استفاده را از آن داشته باشد و آن را درک کند.

تستر باید اولویت ها را درک کند

یک آزمایش‌کننده با تجربه می‌تواند اولویت‌ها را در یک پروژه توسعه نرم‌افزار شناسایی کند. این وظیفه تستر است که مراحل مهم تست را درک و شناسایی کند و آنها را اولویت بندی کند. انجام این کار به روش سیستماتیک باعث کاهش استرس در آخرین مرحله تکمیل پروژه می شود. هرچه زودتر نقص شناسایی شود، پروژه سریعتر حرکت می کند.

مهارت های تحلیلی قوی

همه آزمایش کنندگان نرم افزار باید مهارت های تحلیلی قوی داشته باشند، زیرا یکی از وظایف آنها این است که نرم افزارهای پیچیده را به واحدهای کوچک تقسیم کنند و عملکرد آنها را بهتر درک کنند.

در جمع آوری داده ها خوب است

اگرچه یک آزمایش‌کننده نرم‌افزار ممکن است لزوماً یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار نباشد، اما مهم است که او نوعی پیش‌زمینه فنی داشته باشد، زیرا تست‌های خودکار این روزها رایج شده‌اند، و آزمایش‌کننده‌ای با سطحی از مهارت‌های برنامه‌نویسی و برنامه‌نویسی ممکن است سودمند باشد. اخیراً، آزمایش کنندگان نرم افزار ملزم به داشتن مدرک در علوم کامپیوتر (یا مدرک مشابه) هستند. علاوه بر این، تستر باید در استفاده از ابزارهای تست مانند Quality Center، QTP، LoadRunner و Selenium نیز مهارت داشته باشد. دانش MS Office، ابزارهای DB مانند توسعه دهنده PL/SQL و TOAD از دیگر مزایای اضافه شده است.

تطبیق پذیری

سازگاری یک ویژگی شخصیتی خوب برای یک توسعه دهنده نرم افزار است زیرا ممکن است نیازهای مشتری هر زمان تغییر کند. ضرب‌الاجل‌ها ممکن است بالا بروند و ویژگی‌ها ممکن است در تمرکز تغییر کنند، بنابراین آزمایش‌کننده باید بتواند خود را وفق دهد.

تفکر از دیدگاه کاربر

در پایان، تمام محصولات برای مشتریان در نظر گرفته شده است. آنها باید از آن بهره مند شوند، تنها در این صورت اهداف مشتری برآورده می شود. توسعه دهنده مسئول است که از دیدگاه مشتری به آن فکر کند. از آنجایی که مشتریان افراد فنی نیستند، درک محصول باید به اندازه کافی آسان باشد. بنابراین جمع آوری داده ها باید بر این اساس انجام شود. یک محصول تنها در صورتی موفق تلقی می شود که کاربر نهایی آن را مفید بداند.

روش آزمون ساختاریافته

تست‌کنندگان نرم‌افزار با دانش روش‌شناسی آزمون ساختاریافته می‌توانند همین روش را در روش‌های آزمایشی خود اعمال کنند و این منجر به موفقیت بهتر در تمام پروژه‌های آزمایشی می‌شود.

باید پذیرای پیشنهادات باشد

تستر نرم افزار مرجع نرم افزاری است که در حال آزمایش است. با این حال، او باید پذیرای پیشنهادات باشد، زیرا شما هرگز نمی دانید که یک ایده خوب از کجا می آید. بنابراین پس از انجام آزمایش، بازخورد همه را جمع آوری کنید، و محصول نهایی عاری از نقص و کاملاً بدون اشکال خواهد بود.

توانایی درک خطرات

یکی از عملکردهای اصلی تستر نرم افزار بررسی قابلیت محصول است. بنابراین، او باید بتواند خطرات مربوط به هر محصولی را که در حال آزمایش است، درک و مدیریت کند. او باید بتواند خطر را شناسایی کند، آن را تجزیه و تحلیل کند و با موفقیت مدیریت کند.

می تواند استرس را کنترل کند

گاهی اوقات، آزمایش‌کنندگان نرم‌افزار باید «آزمایش نرم‌افزار استرس‌دار» را انجام دهند. اگر مرحله توسعه به تعویق بیفتد، به طور خودکار بر مرحله آزمایش تأثیر می گذارد. اگر ضرب الاجل نزدیک شود، فعالیت های زیادی برای رسیدن به آن وجود خواهد داشت و مرحله آزمایش تحت تأثیر قرار می گیرد. آزمایشگر باید بتواند از عهده این کار برآید و همچنان کار خود را به خوبی انجام دهد.

یک بازیکن تیم خوب

تستر نرم افزار باید نگرش عالی داشته باشد و یک بازیکن تیمی باشد. توسعه دهندگان نمی توانند کار خود را بدون آزمایش کننده انجام دهند و آزمایش کننده ها بدون توسعه دهنده وجود ندارند. یک آزمایشگر پیوند مهمی در یک سازمان بزرگ است، اما باید نگرش درستی داشته باشد.

بدون تردید در پرسیدن سوال

تست‌کنندگان نرم‌افزار باید همیشه با سؤالات درست آماده باشند، خواه مستقیماً در پروژه مشارکت داشته باشند یا خیر. بنابراین مطمئن شوید که آزمایشگر به سؤالات زیر پاسخ های مناسبی دارد، نیاز مشتری چیست؟

  • آیا خواسته های مشتری به طور دقیق دنبال می شود؟
  • چه تغییراتی باید انجام شود؟
  • چه روش هایی برای رفع باگ ها انجام می شود؟
  • آیا محصول از دیدگاه های دیگر (مثلاً توسعه تجارت) پذیرفته می شود؟

نتیجه

یک تستر نرم افزار نه تنها درگیر فرآیند تست است، بلکه نقش فعالی در تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده مربوط به محیط تست دارد. تجزیه و تحلیل داده ها در واقع مهم تر از ایجاد اسکریپت ها و اجرای آنها است.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2317

مطالب آموزشی روزهای گذشته