Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

برنامه تک صفحه ای (SPA) چیست؟

همه جا برنامه های تک صفحه ای را می بینید. همه نام های مانند گوگل، فیس بوک، توییتر، گیت هاب و غیره از این تکنیک برای دسترسی به کاربران خود استفاده می کنند.

SPA می تواند یک برنامه وب یا یک صفحه وب باشد و به شما کمک می کند تا صفحات پویا و کاربر پسند ایجاد کنید تا دسترسی بی وقفه به کاربران را فراهم کنید. بزرگترین مزیت این فرمت این است که بسیار سریعتر از صفحات وب سنتی است، بنابراین کاربر مجبور نیست برای بارگیری صفحه صبر کند. مزیت دیگر این است که صفحات در حین استفاده نیازی به بارگذاری مجدد ندارند. این کار با اجرای منطق درست در مرورگر وب و نه روی سرور انجام می شود.

هنگامی که کاربر صفحه اولیه را دانلود می کند، کل HTML به عقب و جلو ارسال نمی شود، فقط داده ها ارسال می شود و این باعث صرفه جویی در پهنای باند می شود. این کار با فریم ورک های پیشرفته جاوا اسکریپت مانند Angular، Knockout، Meteor و Ember امکان پذیر است.

1. سرعت و پاسخگو

کاربران شما دیگر نیازی به صبر کردن برای دانلود صفحه ندارند. هنگامی که اسکریپت های HTML، CSS+ همه دانلود شدند، کاربر مجبور نیست دوباره آنها را دانلود کند. زمانی که کاربر درخواست می کند، فقط داده های جدید باید دانلود شوند.

2. از همان کد باطن استفاده مجدد کنید

برنامه نویسان می توانند از همان کد پشتیبان شده یک برنامه مبتنی بر وب برای توسعه یک برنامه تلفن همراه استفاده کنند. این به این دلیل است که SPA تمام شباهت های یک برنامه را دارد و حتی کمتر شبیه یک وب سایت است. برای تطبیق طراحی یا عملکرد دستگاه های تلفن همراه، نیازی به انجام کار خاصی ندارید.

3. بسیار ساده است و نیازی به سرور نیست

توسعه یک فرآیند ساده و ساده است و شما نیازی به نوشتن کد یا رندر صفحات روی سرور ندارید. شما می توانید بدون استفاده از سرورها روی روند توسعه صفحه کار کنید.

4. می تواند به صورت آفلاین نیز کار کند

به لطف پشتیبانی آفلاین و قابلیت‌های کش، همه داده‌ها ذخیره می‌شوند، بنابراین نیازی به استفاده دائم از اینترنت نیست. تمام داده ها در حافظه داخلی ذخیره می شوند و هنگامی که درخواستی به سرور وجود دارد، ارسال می شود. بنابراین حتی زمانی که دستگاه اتصال اینترنت را قطع می کند، برنامه می تواند داده ها را بازیابی کند.

5. قابلیت ساده سازی تست در طول توسعه برنامه وب

امکان جداسازی داده ها و رابط کاربری در فرمت Single Page Application وجود دارد. و این به ساده‌سازی فرآیند آزمایش پس از تکمیل فرآیند توسعه کمک می‌کند. این جداسازی همچنین مدیریت ادغام ها را در آینده آسان می کند. و همه اینها بدون عواقب جدی برای رابط انجام می شود.
هنگامی که صفحات وب و برنامه هایی با این قالب می سازید، با مشکلات کمی روبرو می شوید

1. مورد نیاز جاوا اسکریپت

 

برای بارگذاری صفحات، توسعه‌دهنده از JS استفاده می‌کند، بنابراین اگر کاربر آن را در صفحه خود غیرفعال کند، نمی‌تواند به درستی برنامه را بارگیری یا حرکت کند. با این حال، اگر توسعه دهندگان صفحه را در سرور رندر کنند، می توانند این مشکل را حل کنند. اما این کار با HTML و CSS به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد.

2. نشت حافظه

از دست دادن حافظه کامپیوتر در دسترس به عنوان نشت حافظه شناخته می شود. در مورد SPA، این می تواند به دلیل شنوندگان رویداد و کنترل کننده رویداد (دریافت اعلان های رویداد مانند کلیک ماوس یا زدن کلید از منبع رویداد) اتفاق بیفتد. با این حال، در موارد خاص، رویدادها ممکن است به اشتباه حذف شوند. کنترل کننده رویداد در حافظه باقی می ماند حتی اگر مجبور نباشید آن را اجرا کنید.

شما باید این را به صورت دستی، با استفاده از RequireJS یا با بستن رویدادها یا از طریق بارگذاری ماژول حذف کنید. مرورگر به خودی خود کنترل کننده رویداد را حذف نمی کند.

3. مسائل امنیتی

ایجاد یک قالب صفحه می تواند کمی آسیب پذیر باشد زیرا هکرهایی وجود دارند که کد سمت مشتری خود را وارد می کنند و شما را مجبور می کنند اسکریپت مخرب را اجرا کنید. این به دلیل حملات Cross scripting (XSS) اتفاق می افتد. با این حال، خبر خوب این است که می توانید با ایمن کردن نقاط پایانی داده، با این مشکل مقابله کنید. اگر نمی‌خواهید افراد دیگر به همه کدها دسترسی داشته باشند، می‌توانید JS قابل دانلود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

4. مشکل مقیاس پذیری

نمی توان صفحات ساخته شده در این فرمت را به عنوان مقیاس پذیر فراخوانی کرد. اگر یک صفحه سنتی بود، می‌توانید محتوا را اضافه کنید، آن را در صفحات جدید تقسیم کنید، اما در این مورد، برایتان مشکل خواهد بود. و نمی توانید بسیاری از ویژگی ها را اضافه کنید زیرا زمان دانلود ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. با این حال، می‌توانید از چارچوب‌های جدید جاوا اسکریپت مانند Ember، Backbone و Angular برای ساخت برنامه‌های مقیاس‌پذیر استفاده کنید.

5. ارائه مطالب

ارائه محتوای ارزشمند در یک صفحه وب با فرمت SPA یک چالش است. شما باید حاوی محتوای کوتاه، ساده و آموزنده باشد، اما نه بیش از حد، زیرا بازدیدکنندگان را از بین می برد. بازدیدکنندگان باید بتوانند سایر ویژگی‌های درون برنامه را مرور کنند و محتوا نباید آن را پنهان کند. با این حال، باید مدتی را صرف بهینه سازی محتوا کنید تا توسط موتورهای جستجو ایندکس شود.
نمونه هایی از این گونه برنامه ها

پرونده های گوگل

Google Docs از عنصر SPA استفاده می کند تا مطمئن شود صفحه آنها به صورت پویا برای کاربران فعال می ماند. حتی اگر چیزی را در صفحه Docs تایپ کنید، تغییراتی در آن ایجاد کنید، رابط اصلی بدون تغییر باقی می‌ماند. فقط محتوایی که در صفحه اضافه می کنید در آنجا منعکس می شود.

ترلو

Trello شاید یکی از بهترین برنامه های وب با استفاده از فرمت SPA باشد. این به دلیل رابط پویا و بسیار تعاملی خود در اطراف یک نمای واحد مشهور است. اگر کاربر بخواهد یک کار جدید در Trello اضافه کند، ممکن است.

افکار بسته

در حالی که داشتن SPA برای وب سایت و برنامه شما مرسوم است، مهم است که قبل از تغییر به آن اهداف خود را در نظر بگیرید. تمرکز باید روی تجربه کاربر و ویژگی‌های مفید باشد، بنابراین اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید آن شرایط را برآورده کنید، ممکن است مجبور شوید به MPA یا برنامه‌های چند صفحه‌ای بازگردید. MPA به روش سنتی کار می کند، با چندین سطح از رابط کاربری و خود برنامه ها بزرگتر هستند.

برنامه های کاربردی تک صفحه ای برای شرکت هایی که یک محصول واحد یا یک سرویس را ارائه می دهند عالی هستند. نمی تواند نیازهای خدمات پیچیده را برطرف کند. همچنین به یاد داشته باشید که دکمه های برگشت و جلو در چنین قالبی کار نمی کنند. کاربران شما به معنای واقعی کلمه باید با یک صفحه مدیریت کنند.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2055

مطالب آموزشی روزهای گذشته