Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

نقش یک رهبر فنی چیست؟

سرپرست فنی یا معمار نرم افزار یک شرکت فناوری اطلاعات، مسئولیت پروژه های توسعه ای را بر عهده دارد و اجرای راه حل های روز و مدرن برای تکمیل موفقیت آمیز پروژه ها و برآوردن نیازهای متغیر مشتریان، وظیفه اصلی وی است. از آنجایی که او یک رهبر فنی است، تیم توسعه خود را رهبری می کند و از این رو نقش بسیار مهمی در موفقیت یک پروژه ایفا می کند.

یک رهبر فنی همچنین یک رهبر تیم، توسعه‌دهنده ارشد، معمار و مدیر مهندسی است که همه در یک گروه قرار دارند. او باید دید فنی داشته باشد که تیم را به موفقیت برساند. پاراگراف های زیر سعی می کنند آن را کمی بیشتر توضیح دهند و از این طریق نقش یک رهبر فنی را بهتر درک خواهید کرد.

نه به طور کامل یک رهبر تیم، بلکه چیزی بیشتر

یک رهبر فناوری را نمی توان رهبر تیم نامید زیرا او بیش از این است. رهبر تیم ممکن است پیشینه فنی چندان قوی نداشته باشد، اما رهبری فنی باید از نظر فنی بسیار قوی باشد. یک رهبر تیم بیشتر روی پیگیری اعضای تیم خود متمرکز است و مطمئن می شود که پروژه های خود را به موقع انجام می دهند.

مدیر مهندسی؟ قطعا بیشتر از این

درست است که یک مدیر مهندسی نقش یک رهبر فنی را خواهد داشت، اما این به وضوح نقش او را در آنجا مشخص نمی کند. به طور کلی، یک مدیر مهندسی باید

  • محیط کاری سالم و سازنده را حفظ کنید
  • بودجه را برنامه ریزی و اجرا کنید
  • به عنوان نماینده تیم در سطح مدیریت و هیئت مدیره عمل کنید

به یک مدیر مهندسی، مدیر ارشد اطلاعات یا مدیر ارشد فنی نیز گفته می شود. اگرچه مسئولیت‌های یک رهبر فنی تمام مسئولیت‌های مدیر مهندسی را ترکیب می‌کند، اما او باید کاری بیش از این را انجام دهد – او باید:

  • در تمام طول پروژه با توسعه دهندگان همراه باشید
  • باید روی هدایت تیمش به سمت هدف مشترکش تمرکز کند
  • اختلافات فنی را حل و فصل می کند
  • هنگام اتخاذ تصمیمات فنی به پیامدها و منافع بلندمدت فکر می کند

به عنوان یک معمار خوب نیز عمل می کند، اما البته این کافی نیست

یک معمار خوب یک رهبر فنی خوب است، یا بهتر است بگوییم، یک رهبر فناوری باید تمام شرایط خوب یک معمار خوب و سپس برخی دیگر را داشته باشد. او باید به طور مداوم از دستاوردهای تیمش آگاه باشد و مطمئن شود که تمام تصمیمات گرفته شده به تصمیم نهایی کمک می کند. او باید با تیم کار کند تا اطمینان حاصل کند که آنها دیدگاه روشنی از معماری دارند و بنابراین به منحصر به فرد بودن و بهره وری کمک می کند. از آنجایی که یک رهبر فناوری ممکن است خود یک معمار بوده باشد، باید همیشه خود را در جریان آخرین روندهای کدها قرار دهد، زیرا تنها در این صورت است که می تواند مشکلات پیش آمده را حل کند.

شما به عنوان یک رهبر فناوری، مسئولیت اصلی اجرای راه حل های پیچیده و همکاری نزدیک با مدیران پروژه و معماران راه حل برای رسیدگی به جنبه های فنی یک پروژه، از جمله پروژه های توسعه پیچیده را خواهید داشت. او همچنین باید بتواند راه حل های فناوری اطلاعات را برای رسیدگی به نیازهای مشتری توسعه دهد. این نقش بسیار متفاوت از نقش یک توسعه دهنده است زیرا رهبر فناوری باید هر دو جنبه فنی و غیر فنی یک پروژه را مدیریت کند.

کاری که رهبر فنی باید انجام دهد – نقش ها و مسئولیت ها

یاد بگیرید که روی بیش از یک مشکل تمرکز کنید

زمانی که توسعه‌دهنده یا معمار بودید، باید فقط یک جنبه از پروژه را متمرکز می‌کردید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی چیزی که در حال توسعه هستید تمرکز کنید، با موانعی که سر راهتان قرار می‌گیرد روبرو شوید و وقتی راه‌حل‌های آزمایش شده‌تان موفقیت‌آمیز هستند، جشن بگیرید. اما زمانی که شما یک رهبر فناوری هستید، باید یاد بگیرید که وظایف خود را محول کنید و روی مسئولیت‌های دیگر نیز تمرکز کنید.

به توسعه دهنده کمک کنید تا وظیفه خود را در تصویر بزرگتر قرار دهد

توسعه‌دهنده روی وظیفه‌اش تمرکز می‌کند، اما نمی‌داند که وظیفه‌اش چگونه به تصویر اصلی تبدیل می‌شود. رهبر فناوری باید به توسعه‌دهنده کمک کند و تصویری بصری از تصویر بزرگ‌تر به او ارائه دهد تا بداند پروژه‌اش در طیف وسیع‌تری قرار می‌گیرد. شما باید یک تخته سفید در دفتر خود نگه دارید تا بتوانید این نمایش بصری را برای همه اعضای تیم نمایش دهید. مشکلات مقیاس پذیری، قابلیت استفاده و غیره را حل می کند.

باید در کدنویسی هم خوب باشد

یک مدیر فنی خوب باید مدتی را برای کدنویسی نیز صرف کند. اگر او کدهایی را توسعه دهد، در مورد آخرین تکنیک های کدنویسی به روز می شود و در صورت بروز مشکل می تواند به تیم خود کمک کند. او همچنین می‌تواند راه‌حل‌های فعلی برای مشکلات کدنویسی ارائه کند. هنگامی که زمان خود را با کد سپری می کنید، در حال القای اعتماد به بقیه توسعه دهندگان هستید. پس کد را با آنها بنویسید و مرور کنید و بازخورد بدهید.

باید فردی با ترکیبی منحصر به فرد از مدیریت پروژه و مهارت های رهبری باشد

یک رهبر فناوری چیزهای زیادی است – یک رهبر تیم، یک توسعه دهنده، یک معمار و مدیر مهندسی و او باید حداقل 30٪ از زمان خود را کد بنویسد. بنابراین، او باید یاد بگیرد که از زمان خود به شکلی استفاده کند که به بقیه اعضای تیم کمک کند تا یک دیدگاه فنی مشترک را درک کنند.

گذراندن وقت با هر یک از اعضای تیم

موفقیت پروژه تنها زمانی اتفاق می افتد که با هر یک از اعضای تیم بنشینید و نقاط قوت و ضعف آنها را درک کنید. این به آنها فرصت رشد و توسعه با هم را می دهد که برای پروژه خوب است.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=2311

مطالب آموزشی روزهای گذشته