Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

پایتون در مقابل PHP: چه چیزی برای ساخت برنامه های وب بهتر است؟

ده ها زبان برنامه نویسی در اطراف وجود دارد، و اغلب توسعه دهندگان مجبورند انتخاب سختی را برای انتخاب زبان برای توسعه برنامه ها انجام دهند. امروز، ما در مورد دو تایتان در دنیای توسعه اپلیکیشن بحث خواهیم کرد – Python و PHP. بیایید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای نیازهای شما خوب است، یک معرفی سریع از این دو را مرور کنیم.معرفی Python و PHP

پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد، شی گرا، عملکرد عمومی و با کارایی بالا با معنایی پویا است. این زبان توسط Guido Van Rossum تأسیس شد و اولین انتشار آن در فوریه 1991 بود.

PHP

PHP در ابتدا مخفف Personal Home Page Tools بود (که بعداً به Hypertext Preprocessor تغییر یافت) و همچنین یک زبان برنامه نویسی نسبتاً قدیمی مانند Python است. PHP که برای توسعه وب طراحی شده است، همچنین یک زبان برنامه نویسی با هدف عمومی است که توسط Rasmus Lerdorf در سال 1994 تأسیس شد. این زبان عمدتاً در ارتباط با سیستم های مدیریت محتوای وب، سیستم های قالب وب و کد HTML استفاده می شود.

اکنون که تشریفات را کنار گذاشته ایم، بیایید به کار واقعی مقایسه هر دوی آنها در ساخت برنامه های کاربردی وب بپردازیم.

کارایی

از نظر عملکرد، هر دو زبان واقعاً خوب هستند. PHP در ابتدا کمی کند بود، زیرا در ابتدا قرار بود ابزاری برای ساخت برنامه های کاربردی وب و وب سایت های پویا باشد. با انتشار PHP 7 سرعت این زبان به میزان قابل توجهی افزایش یافت و اکنون تقریباً به همان سرعت پایتون است. توسعه دهندگان به راحتی می توانند حجم عظیمی از داده ها را پردازش کنند.

هر دو زبان فقط برای ساخت برنامه های کاربردی ساده و در مقیاس کوچک عالی هستند. البته، صرف نظر از زبانی که انتخاب می کنید، چند چیز دیگر ممکن است بر عملکرد نرم افزار تأثیر بگذارد. اینها منابع سخت افزاری، منطق کد، زمان دسترسی به هارد دیسک، مقدار حافظه و عرض مسیر داده هستند. سایر مواردی که می تواند برنامه را کند کند یا باعث خرابی شود عبارتند از: فضای ذخیره سازی کم، خرابی هارد دیسک و خرابی RAM.

حکم: هر دو عملکرد محور هستند

مدیریت کتابخانه

با پایتون، تجزیه و تحلیل آن در یک نگاه بسیار آسان است. هر توسعه‌دهنده پایتون یک PiP یا «PiP install Python» برای مدیریت کتابخانه‌های مختلف دارد. این یک ابزار بسیار ضروری است که یک توسعه دهنده باید در نوار ابزار خود داشته باشد.

مدیریت کتابخانه در PHP چندان قوی نیست. بد نیست، اما در مقایسه با پایتون، دومی بسیار بهتر است. PHP7 دارای Composer است که وقتی با Packagist جفت شود ترکیبی فوق العاده است، اما هنوز جوان است. پایتون بسته های بسیار بهتر و بالغی دارد که نصب آن راحت تر است.

حکم: پایتون نسبتاً بهتر است

مدیریت محیط زیست

اگر برنامه های خود را بر روی کانتینرهایی مانند Docker می سازید، دیگر لازم نیست نگران مدیریت محیط باشید. اما اگر نیاز به تفکیک زبان نصب شده برنامه ها و نسخه های کتابخانه دارید، باید محیط ها را مدیریت کنید. از طریق ابزاری به نام Virtualenv، می‌توانید چندین نسخه از پایتون را در کنار یکدیگر نصب کنید و بین آنها سوئیچ کنید. این یک ابزار عالی است که توسعه دهندگان واقعا آن را گرامی می دارند.

PHP چیزی شبیه Virtualenv دارد که به عنوان virtPHP شناخته می‌شود، اما برای مدت طولانی آرشیو شده است و به خوبی نگهداری نمی‌شود. توسعه دهندگان در عوض از کانتینرها استفاده می کنند. این یک چیز خوب است زیرا استفاده از کانتینرها در استقرار عملیاتی مزایای زیادی دارد. متأسفانه برای هر محیطی انتخاب خوبی نیست و این چیزی است که باید از آن آگاه باشید.

حکم: پایتون کامل است. برای PHP باید محیط مناسبی داشته باشید

سهولت یادگیری

هر دو زبان از این نظر شباهت های زیادی دارند. آنها هر دو به صورت پویا هستند، از پشتیبانی عالی IDE برخوردارند، زبان های تفسیری شی گرا هستند و می توانند روی چندین سیستم عامل اجرا شوند. برای PHP، شما باید تمام متغیرها را با استفاده از علامت دلار ($) پیشوند کنید، از عملگر -> برای نشان دادن متدی فراخوانی شده بر روی یک شی استفاده می کند.

سینتکس پایتون نیز با سایر زبان های برنامه نویسی متفاوت است. به جای بریس های فرفری از حساسیت فضای خالی استفاده می کند.

مفهوم آرایه PHP خیلی خوب نیست، و اگر متوجه شده باشید، PHP گزینه های زیادی دارد. متأسفانه PHP پیاده سازی با کیفیتی ندارد. اگر کاری را انجام می دهید که در آرایه نمی گنجد، ممکن است مجبور شوید نوع داده خود را بنویسید.

پایتون انواع مختلفی از انواع داده های داخلی دارد، بنابراین مشکل این است که از کدام ابزار استفاده کنیم.

حکم: هر دو زبان خوبی برای یادگیری هستند، اما PHP دارای برخی آموزش های قدیمی است که ممکن است مناسب نباشند.

 

سرعت کاربرد

چندین چیز وجود دارد که می تواند سرعت یک برنامه وب را کاهش دهد و گاهی اوقات زبان های برنامه نویسی هیچ ربطی به آن ندارند. PHP کمی سریعتر است زیرا تیم اصلی تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به زبان برنامه نویسی به خصوص PHP 7 انجام داده است. با این حال، مشکلی که در PHP وجود دارد این است که هر بار که یک درخواست وب ارائه می شود، برنامه شما را مجدداً راه اندازی می کند. وقتی با برنامه‌ای کار می‌کنید که منابع را در بین درخواست‌ها به اشتراک گذاشته است، ممکن است ناامید کننده باشد.

این مشکل با پایتون نیست. صرف نظر از انتخاب زبان برنامه نویسی، اگر به ابزاری مانند Retrace متصل هستید، می توانید برنامه را با عملکرد عالی بسازید. این ابزار به شما امکان می دهد مناطق مشکل را شناسایی کنید و بدون در نظر گرفتن زبان، سرعت بخش های مشکل را افزایش دهید.

حکم: هر دو در بخش سرعت برنامه نمره خوبی می گیرند

چارچوب

PHP فریمورک های زیادی دارد و بهترین آنها عبارتند از Slim, Symphony, Laravel, Fast-free. بسیاری از برندهای بزرگ از این چارچوب ها استفاده می کنند. چارچوب ها مقیاس پذیری عالی را با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ارائه می دهند. بنابراین ساخت برنامه های مقیاس پذیر با PHP آسان است.

در مقایسه، پایتون تعداد فریمورک های کمتری دارد. محبوب ترین آنها جنگو و فلاسک هستند. این چارچوب ها سریع، ایمن و مقیاس پذیر هستند.

حکم: هر دو فریمورک های عالی دارند، تنها چیزی که PHP فریمورک های بیشتری دارد

مستندات زبان

مستندات خوب برای هر توسعه دهنده ای ضروری است. پایتون مستندات عالی دارد و با لحنی کمتر مکالمه ای نوشته شده است. سبک مستندسازی کمی مختصر است و ممکن است برای دیگران کمی دشوار باشد.

PHP مستندات قوی نیز دارد، تنها ایراد آن این است که اجازه کامنت گذاری را نیز می دهد. بنابراین هنگام خواندن صفحات مستندات، این نظرات هستند که ظاهر می شوند، حتی نظراتی که برای سال ها وجود داشته اند. این می تواند یک عامل بازدارنده باشد، حتی اگر رفتار عملکرد توسط توسعه دهنده حذف شده باشد.

حکم: هر دو مستندات فوق العاده ای دارند، اما نظرات قدیمی PHP می تواند خاموش باشد

اشکال زدایی

هنگامی که یک توسعه دهنده روی توسعه یک برنامه کار می کند، رویا این است که برنامه ای داشته باشد که بدون مشکل کار کند. اغلب اینطور نیست، به همین دلیل است که آنها به یک دیباگر نیاز دارند تا بفهمند چه مشکلی رخ داده است. هر دو PHP و Python دارای اشکال‌زدای فوق‌العاده‌ای هستند که توسعه‌دهندگان دوست دارند از آنها استفاده کنند. با پایتون، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه اشکال زدایی را فشار دهید و کار تمام می شود.

با PHP، این کار چندان آسان نیست. شما باید کمی کار را افزایش دهید، و این تنها مشکل جزئی است.

حکم: هر دو دارای دیباگرهای عالی با ادغام IDE درخشان هستند

پایتون در مقابل PHP: چه چیزی برای ساخت برنامه های وب بهتر است؟
پایتون در مقابل PHP: چه چیزی برای ساخت برنامه های وب بهتر است؟

نتیجه

بنابراین ناگفته نماند که هر دو PHP و Python واقعاً در بین توسعه دهندگان محبوب هستند و هر دو از پشتیبانی جامعه عالی برخوردار هستند که هر کدام نقاط متمایز خود را دارند.

در حالی که پایتون برنامه نویسی شی گرا و رویه گرا است، پایتون یک زبان برنامه نویسی با هدف عمومی است که برای توسعه وب باطن طراحی شده است. PHP فقط برای توسعه وب باطن استفاده می شود زیرا یک زبان برنامه نویسی با هدف عمومی است. اما این یک زبان بسیار قابل اعتماد و آسان برای استفاده است.

لینک های جالب:

چرا باید از جاوا برای برنامه Enterprise خود استفاده کنید؟

توسعه تست محور چیست؟ یا TDD؟

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1978

مطالب آموزشی روزهای گذشته