Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

هر دستگاه انسان محور باید از بین بقیه متمایز باشد، بنابراین توسعه دهندگان روی ایجاد محصولات منحصر به فرد تمرکز می کنند. طراحان نقش مهمی در زنده کردن هر صفحه یا برنامه ای دارند تا جذاب، دوستانه و نوآورانه به نظر برسد.

طراحی UI چیست؟

UI یا طراحی رابط کاربری جنبه اصلی هر محصول/صفحه/برنامه است زیرا همه چیز در مورد استایل و تعامل است. طراح رابط کاربری سخت کار می کند تا رابطی ایجاد کند که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر و هم بسیار کاربردی باشد.

رابط با دستگاه تعامل می کند کلیک کردن یا استفاده از صفحه لمسی عناصر زیادی در طراحی UI وجود دارد که طراح می تواند برای ایجاد یک محصول منحصر به فرد با آن بازی کند. این می تواند یک دکمه، تصویر، نوار منو یا پاورقی باشد. بازی با این عناصر باعث ایجاد تفاوت در رابط کاربری می شود و تعاملات مشتری و بازخورد آنها متفاوت است.

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟
طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

UX و تفاوت بین این دو

کلمه دیگری که معمولاً در دنیای طراحی اپلیکیشن و وب سایت با آن مواجه می شوید طراحی UX است. UI و UX دو مفهوم متفاوت هستند و هر دو به صورت پشت سر هم با یکدیگر کار می کنند تا بهترین تجربه کاربری را ارائه دهند. UX خلاصه شده برای تجربه کاربری است و تماماً در مورد درک سفر کاربر و تا حد امکان پاسخگو و جالب است. این چیزی نیست که کاربر بتواند آن را لمس کند و ببیند، بلکه آن را تجربه کند. UX مبنایی است که بازخورد آنها بر آن استوار است.

یک طراح UX سفر مشتری را درست از دانستن مخاطبان هدف، نحوه مصاحبه با آنها، تعریف جریان کاربر، برنامه ریزی و مدیریت تست کاربر و غیره درک می کند.

طراحان رابط کاربری به رنگ های محصول، تایپوگرافی و تصاویر و نحوه اتصال موفقیت آمیز همه اینها به محصول نگاه می کنند. اگرچه طراح UI و UX نقش روشنی در زمینه های شغلی خود دارند، هر دو با هم کار می کنند تا محصولی عالی تولید کنند. از این رو وظایف آنها مکمل یکدیگر بوده و در برخی موارد با یکدیگر همپوشانی دارند.

انواع رابط کاربری

انواع جالبی از رابط کاربری وجود دارد.

رابط کاربر گرافیکی
رابط گرافیکی صفحه لمسی
رابط خط فرمان
رابط کاربری مکالمه
رابط کاربری منو محور

رابط کاربری گرافیکی – کار با این نوع رابط دشوار است زیرا حاوی تعدادی منو و عناصر دیگر است. حتی در این صورت، کاربران غیر فنی می توانند از آن استفاده کنند و بازخورد بصری فوری وجود دارد.

رابط گرافیکی صفحه لمسی – بدیهی است که کاربران باید از انگشتان خود استفاده کنند، از این رو عمدتا در دستگاه های قابل حمل استفاده می شود. اقدامات اشاره‌ای متعددی وجود دارد که طراح باید مراقب آنها باشد، اما بسیار ساده‌تر و سریع‌تر از استفاده از ماوس یا تایپ کردن است.

رابط خط فرمان – این نوع رابط برای سرویس های ابری و در سطح مدیریت سیستم مناسب تر است. این به طور کلی برای کاربر معمولی در نظر گرفته نشده است.

رابط کاربری مکالمه – فرمان صوتی در رابط با افراد در یک سطح جدید و شخصی ارتباط برقرار می کند. کاربر می‌تواند با یک دستگاه مکالمه‌ای شبیه انسان برقرار کند.

Menu-Drivel UI – یک سری صفحه نمایش یا منو وجود دارد، بنابراین کاربر باید با ضربه زدن/کلیک کردن بر روی گرافیک یا فرمت لیست انتخاب را انجام دهد.
اصول اصول کاربر

در اینجا خلاصه ای از اصولی است که طراحان باید هنگام بهبود طراحی محصول رعایت کنند.

ایجاد یک رابط سازگار

یک رابط کاربری سازگار زمانی است که الگوهای طراحی مشابه، منوهای همگن و فونت ها و سبک های ثابت وجود داشته باشد. تناقضات بیش از حد می تواند کاربر را گیج کند.

ایجاد میانبر برای ناوبری آسان

در ویندوز، کاربران برای تمام فعالیت های خود میانبرهای متعددی دارند و این چیزی است که آن را بسیار خاص و کاربر پسند می کند. به طور مشابه، برای آنها مهم است که میانبرهایی برای پیمایش با رابط داشته باشند.

درخواست ها و بازخوردها برای کمک به کاربر

رابط کاربری باید کار کاربر را برای آنها آسان کند. به عنوان مثال، هنگامی که آنها رمز عبور را تایپ می کنند، اگر پیشنهادی در مورد قوی بودن یا ضعیف بودن رمز عبور و غیره دریافت کنند، مفید خواهد بود.

یک کادر محاوره ای برای اطمینان از موفقیت/شکست اقدامات آنها

هنگامی که کاربر فرمی را پر می کند، ممکن است به نشانه ای در مورد نتیجه اقدامات خود نیاز داشته باشد – موفقیت یا شکست. بنابراین خوب است که یک کادر محاوره ای در یک صفحه جدید داشته باشیم که این تایید را به آنها بدهد. یا صفحه “متشکرم” هنگامی که آنها در صفحه / پیشنهاد شما مشترک شده اند و غیره.

مراقب باشید که کجا ممکن است خطا رخ دهد

رابط کاربری باید به گونه ای طراحی شود که کاربر به راحتی در آن حرکت کند و خطاها در آن صفر باشد. به این معنی که آنها باید بتوانند فقط شماره تلفن را در فیلدهای تعیین شده برای شماره تلفن تایپ کنند. باید به صورت اعداد بیرون بیاید، نه به صورت حروف الفبا. به طور مشابه، فیلدهایی که نیازی به ورود ندارند باید خاکستری شوند. و اگر کاربر خطایی مرتکب شد، باید توضیح داده شود که خطا چیست و چگونه می تواند آن را حل کند.
دستورالعمل های ایجاد یک رابط کاربری عالی

هر طراح رابط کاربری به معتبرترین اصول و دستورالعمل‌های تهیه‌شده توسط طراحان قبلی نگاه می‌کند تا کار خود را آسان‌تر کند، و وقتی به طور منظم توسط طراحان آینده دنبال شود، تقریباً به استاندارد طلایی طراحی UI تبدیل می‌شود.

1. بازخورد و نتیجه کاربر

هنگامی که کاربر روی دکمه خاصی کلیک می کند باید بازخورد کافی (زمان و پاسخگویی) وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کاربر روی دکمه ای کلیک کند، نتیجه باید همان چیزی باشد که باید باشد.

2. کنترل کاربر

رابط کاربری باید کنترل اعمال خود را به کاربر بدهد. به عنوان مثال، اگر بازدیدکننده بخواهد به عقب برگردد، و اقدام خود را لغو کند یا یک خطا را اصلاح کند، همینطور باشد. کاربر باید این آزادی را داشته باشد.

3. کاربر باید کنترل ها را به راحتی درک کند

این مهم است که کاربر تصاویر و ایموجی هایی را که قرار می دهید درک کند. آیکون هایی که در مکان های مختلف قرار می دهید به عنوان عناصر بصری عمل می کنند. به عنوان مثال، آنها به دیدن نماد ذره بین در نزدیکی نوار جستجو عادت دارند.

4. عناصر استاندارد و سازگار

طراح باید مراقب باشد که هر بار فقط از همان عناصر UI برای حفظ ثبات استفاده کند. استفاده از عناصر مختلف کاربر را گیج می کند و کار را بی فایده می کند.

5. به کارگیری سناریوی “تشخیص به جای یادآوری”.

وقتی کاربر مجبور نیست اطلاعات زیادی را به خاطر بسپارد، قطعاً از آن استقبال می کند. به آنها کمک کنید تا بتوانند زمینه خاصی را که در آن کار می کنند تشخیص دهند.

6. انعطاف پذیری برای کاربر

رابط کاربری باید به گونه‌ای باشد که کاربر بتواند آن را مطابق با نیازهای خود سفارشی کند و می‌تواند میانبرها و حرکات لمسی برای انعطاف‌پذیری و کارآمدی آسان در استفاده داشته باشد.

7. طراحی زیبایی شناسانه، البته

هدف اصلی پشت کار طراح رابط کاربری آسان کردن کار برای کاربر است، بنابراین محصول باید دارای طراحی زیبایی شناختی و مینیمالیستی باشد، به این معنی که کاربر باید احساس جذب کند، اما توسط عناصر غیر ضروری بیش از حد خاموش شود.

نتیجه :

بنابراین، طراح UI بر ظاهر و احساس محصول تمرکز می کند و تجربه کل محصول را تا حد امکان روان و ساده می کند. آنها باید نمونه سازی UI، تعامل و انیمیشن را انجام دهند، اطمینان حاصل کنند که طراحی با صفحه نمایش های مختلف و اندازه های آنها تطبیق می یابد، و با طراح UX برای ایجاد یک محصول کاملاً جدید و عالی کار کنند.

رابط کاربری باید خود توضیحی، کاربرپسند و کارآمد باشد، زیرا کسب و کارها به نحوه درک برنامه هایشان توسط کاربرانشان بستگی دارند.

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1919

مطالب آموزشی روزهای گذشته