در مقاله راهنمای انتخاب رنگ ها برای توسعه دهندگان ، دنیار وب کار با رنگ ها را به اشتراک می گذارد که می توانید در پروژه وب سایت خود استفاده کنید.
مطمئناً شما در این مسیر ناخودآگاه روانشناسی رنگ ها را خواهید آموخت.
رنگ ها همیشه باعث شادی افراد میشوند و حس خوبی را به انسان منتقل میکنند. تاثیر رنگ ها را میتوانیم روزانه از لباس هایی که میپوشیم، دکوراسیون محیط زندگیمان و همه ی چیزهایی که در اطرافمان با آنها سر و کار داریم شاهد باشیم. وقتی از رنگها صحبت میشود نا خود آگاه تصویری از ترکیب چند رنگ به ذهنمان می آید و انرژی میگیریم. در واقع هرکدام از رنگها حسی را به ما منتقل میکنند و تاثیری را روی ما میگذارند.
انتخاب رنگ پایه
ما از میلیون ها رنگ فقط یکی را انتخاب میکنیم تا پایه وب سایت و نام تجاری ما مشخص شود
بنابراین همه چیز از یک رنگ نشات می گیرد
نحوه انتخاب رنگ شروع
اکنون ، انتخاب رنگ از رنگ آبی بسیار آسان خواهد بود ، اما ما چنین کاری نخواهیم کرد. برای هر پروژه ای که در آن با مشتری سروکار دارید ، باید سعی کنید تا آنجا که می توانید انتخاب های خود را توجیه کنید. این مورد مربوط به رنگ مورد علاقه شما در مقابل رنگ مورد علاقه آنها خواهد بود. آنها مشتری هستند. آنها به شما پول می دهند. و انتظار دارند که بهترین رنگ برای نام تجاری شان را داشته باشند
بیش از حد فکر نکنید فقط مطمئن شوید که پشت انتخاب رنگ خود (و هر انتخابی برای این موضوع) نوعی استدلال دارید. در واقع کار شما را بهتر نشان می دهد
نکاتی در مورد انتخاب رنگ ابتدایی
از آنچه در اختیار دارید استفاده کنید. اگر مشتری دارای لوگویی با رنگ ثابت باشد ، معمولاً رنگ اصلی شما خواهد بود.
رنگ های رقبا را مشاهده و بررسی کنید اگر یکی از رقبای اصلی شما رنگ مارک قوی دارد ، اگر می توانید از آن الگو بگیرید اما از آن کپی نکنید.
اگر در حال طراحی وب سایت برای یک خانم هستید ، نیازی به استفاده از رنگ صورتی نیست. برای به دست آوردن اعتبار از کلیشه ها پرهیز کنید.
هر کلمه ای را که با تجارت مشتری ارتباط برقرار می کند ، یادداشت کنید. این لیست باید ایده هایی در مورد رنگ به شما ارائه دهد. اگر برای انتخاب رنگ سردرگم هستید ، از وب سایت انتخاب رنگ استفاده کنید و ببینید کدام یک مناسب است.
اکنون باید برای طراحی یک رنگ پایه در نظر داشته باشید. این این قسمت باید رنگی ساده باشد مانند قرمز ، سبز ، آبی ، زرد یا صورتی . بعد به سایه دقیق خواهیم رسید.
فرض کنیم شما رنگ آبی را انتخاب کرده اید. (اتفاقاً انتخاب عالی!)
به وب سایت Designspiration و Dribbble مراجعه کنید
برای یک مارک تازه و پرانرژی ، به دنبال یکی از آبی های روشن (یکی از پنج گزینه برتر) بروید. به عنوان مثال برای انتخاب رنگ یک برند شرکتی ، پنج مورد آخر باید مناسب تر باشد.
برای انتخاب رنگها و نتیجه بهتر میتوانید از وب سایت adobe Cloor استفاده کنید
وقتی به روند ایجاد یک طرح رنگ فکر می کنید ، ممکن است مواردی از این دست را به تصویر بکشید:
انواع پالت هایی که احتمالاً به دیدن آنها عادت کرده اید.
مشکلی که در این نوع پالت رنگ وجود دارد این است که استفاده از آن برای یک طرح واقعی خیلی کاربردی نیست. بیشتر پالت ها رنگی بیش از هر زمان دیگری دارند ، خصوصاً با توجه به اینکه باید به طور متوسط سه رنگ خنثی به هر طرح اضافه کنیم:
سفید،
خاکستری تیره،
خاکستری روشن (اختیاری).
اگر سعی کنید پنج یا شش رنگ به رنگ خنثی اضافه کنید ، این یک خرابکاری است. آنچه شما نیاز دارید دو رنگ است:
رنگ پایه (در مورد ما #30c9e8) ،
رنگ متن (به راحتی به این موضوع خواهیم رسید).
اگر فقط با استفاده از این پنج رنگ بتوانید وب سایتی ایجاد کنید ، نتیجه بهتری نسبت به مکمل ها ، تقسیم های مکمل ، سه گانه ها و بقیه خواهید داشت.
در واقع برای ایجاد یک وب سایت زیبا به طرح رنگی پیچیده ای نیاز ندارید
انتخاب رنگ وب سایت
به وب سایت Paletton بروید و جعبه رنگ خود را انتخاب کنید
پالتون به طور خودکار رنگ های خوبی برای شما ایجاد می کند
متناوباً ، اگر رنگی را که ایجاد کرده دوست ندارید ، می توانید دور نمادهای بالا کلیک کنید تا مورد مناسب تری پیدا کنید.
برای یافتن طرح رنگی که دوست دارید ، روی آن کلیک کنید
ما به چیزی بیش از پالت هایی که ایجاد کرده ایم ، احتیاج نداریم. اما این بدان معنا نیست که شما به این رنگ ها محدود هستید
اضافه کردن خاکستری
برای اکثر پروژه های وب سایت، داشتن دو سایه خاکستری را بی نهایت مفید می دانیم – یکی تیره یک روشن
از تاریک معمولاً برای متن استفاده می شود و از روشن معمولاً برای پس زمینه
چیدن خاکستری هایی که با رنگ پایه هماهنگ هستند جزئیات کوچکی است که تفاوت زیادی ایجاد می کند
رنگ آبی رنگ برجسته است. همچنین در مناطق بزرگ و در نمادها استفاده می شود
قرمز ، به زیبایی در برابر رنگ پایه برجسته می شود. این مورد در مناطق بسیار کوچک ، برای دکمه ها و نمادها استفاده می شود.
از خاکستری تیره برای متن ، آرم و نماد استفاده می شود
سفید و خاکستری روشن فرم پس زمینه است
توجه در هنگام استفاده از رنگ و متن باید اطمینان حاصل کنید که کنتراست کافی بین پس زمینه و کاربر وجود دارد. این به افراد مبتلا به کوری رنگ یا کم بینایی کمک می کند متن را در وب سایت شما بخوانند. ابزارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای یافتن رنگ هایی که با مطابقت دارند استفاده کنید
روانشناسی رنگ ها
مشکی
مشکي نشانه قاطعيت، الزام رسميت سلطه و قدرت است. اين رنگ شيک و بادوام است. رنگ مشکي همچنين نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداري است ،کشيشها رنگ مشکي مي پوشند تا اطاعت خود را از خداوند نشان دهند. اين رنگ برخلاف عقيده ي همگان رنگ نوميدي و عزا نيست بلکه نشانه خوش ذوقي و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران اين رنگ هستيد مسلماً به شخصيت اطرافيان خود احترام مي گذاريد و براي آن که ديگران را با ارزش و برجسته نشان دهيد از هيچگونه کمکي به آنها دريغ نمي کنيد و هرگز خود را به ديگران تحميل نمي نماييد همچنين عقايد و نظريات ديگران را به آساني مي پذيريد. نظري که دوستانتان نسبت به شما دارند براي شما خيلي مهم است . هميشه به دنبال آخرين مد ها مي گرديد و پول زيادي را بابت اين چيزها مي پردازيد.
سفيد
تازه عروسان سفيد می پوشند تا مظهر معصوميت و پاکی باشند. رنگ سفيد نور را منعکس می کند و رنگ تابستانی محسوب می شود. رنگ سفيد برای دکوراسيون و مد پرطرفدار است چون یک رنگ روشن و ملایم است، و با همه چيز تناسب دارد. با وجود این، آلودگی روی رنگ سفيد سریع مشخص می شود و به همين دليل پاکيزه نگاهداشتن آن دشوارتر از سایر رنگهاست. پزشکان و پرستاران لباس سفيد می پوشند که نشان دهنده استریل بودن (ضدعفونی شدگی) است.
قرمز
قرمز رنگي فيزيکي و خواص رواني مثبت اين رنگ شجاعت فيزيکي، قدرت، گرما، انرژي، ايجاد حس مبارزه ، تحريک، هيجان است. خواص رواني منفي قرمز هم ايجاد بي اعتنايي، پرخاشگري، تاثير بصري، فشار و تحريک اعصاب است.
صورتی
صورتی که رویایی ترین رنگ است، رنگ آرامش بخش کدام است. تيمهای ورزشی گاهی اوقات رختکن تيمهای رقيب را صورتی رنگ می کنند چون تيم های رقيب روحيه شان تضعيف می شود.
آبی
آبی، رنگ آسمان و اقيانوس یکی از پرطرفدارترین رنگهاست. این رنگ مانند رنگ قرمز سبب عکس العمل متضاد می شود. آبی، رنگ ارامش وصلح است و سبب می شود بدن مواد شيميایی آرامش بخش توليد کند، پس اغلب در اتاق خواب از این رنگ استفاده می شود. رنگ آبی می تواند سرد و یأس آور هم باشد. مشاوران مد توصيه می کنند در مصاحبه های شغلی رنگ آبی بپوشيد چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است. افراد در اتاقهای آبی فعال ترند. بررسيها حاکی از آن است که وزنه برداران در سالنهای ورزشی آبی رنگ قادرند وزنه های سنگين تری را بلند کنند.
سبز
فرد تحت تأثیر این رنگ، احساس سلامتی می کنند. آن ها دروقت گذاشتن برای دیگران و خوبی کردن به آن ها، بسیار سخاوتمند هستند و جهان را برای دیگران تبدیل به یک فضای زیبا می کنند. کسانی که رنگ سبز را انتخاب می کنند، از لحاظ شخصیتی افراد کامل و مثبتی هستند و مشکلات شخصیتی کمتری دارند.
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر رنگ ها می توانید مقاله زیر را بخوانید
معرفی وب سایت انتخاب رنگ مناسب برای طراحی وب سایت