Donyar Web
صفحه اصلی / وبلاگ /

بهترین پایگاه داده کدام است؟

در این مقاله در مورد سیستم های مختلف مدیریت پایگاه داده رابطه ای و مقایسه آنها صحبت خواهیم کرد. RDBMS یا RDB اصطلاحی است که به طور کلی شناخته می شود زیرا یک نوع پایگاه داده رایج است که داده ها را در جداول ذخیره می کند. این داده ها در رابطه با مجموعه داده های دیگر استفاده می شود.

از آنجایی که بیشتر پایگاه های داده پایگاه های داده رابطه ای هستند، این اصطلاح باقی مانده است. کسب‌وکارها بیشتر از پایگاه‌های داده رابطه‌ای استفاده می‌کنند، نه از فایل مسطح یا پایگاه داده سلسله مراتبی زمان‌های گذشته. بسیاری از پروژه های فناوری اطلاعات بر روی DBMS رابطه ای مدیریت می شوند زیرا می توانند داده ها و پرس و جوهای پیچیده زیادی را مدیریت کنند. از آنجایی که داده ها در چندین جدول ذخیره می شوند و خود جداول به ردیف ها تقسیم می شوند و از اصطلاح “روابط” استفاده می شود. جداول در پایگاه داده رابطه ای را می توان به روش های مختلف پیوند داد.

این همچنین به این معنی است که بند ناف می تواند با رکوردهای دیگر مرتبط شود و در نتیجه روابط جدیدی ایجاد شود. کل این راه‌اندازی پایگاه‌های داده رابطه‌ای را کارآمد، انعطاف‌پذیر و مؤثرترین راه برای ذخیره‌سازی اطلاعات می‌کند. هر برنامه ای می تواند این داده ها را به راحتی جمع آوری کند. هر گونه تغییر در رکورد پایگاه داده به راحتی به روز می شود و به طور خودکار به روز می شود.

RDBMS از زبان پرس‌و‌جوهای ساختاریافته برای اجرای پرس‌و‌جوها استفاده می‌کند و اینها با کمک دستورات SQL انجام می‌شوند. دستورات برای ذخیره داده های جدید، اصلاح آنها، انجام جستجو، بازیابی داده ها و پاسخ به ورودی کاربر متفاوت است.
بیایید در مورد RDBMS های مختلف، مقایسه بحث کنیم

MySQL

MySQL یک RDBMS منبع باز است که توسط MySQL AB توسعه یافته است و با Oracle و Microsoft SQL Server متفاوت است.

نام My in MY SQL از یکی از بنیانگذاران، دختر مایکل ویدنیوس گرفته شده است و SQL مخفف Structured Query Language است. به زبان های C و C++ نوشته شده است، از سیستم عامل های Linux، Solaris، macOS، Windows و FreeBSD پشتیبانی می کند. زبان پایگاه داده نرم افزار رایگان و متن باز GPLv2 و همچنین تحت مجوزهای اختصاصی مختلف است.

مدل پایگاه داده اولیه: DBMS رابطه ای

مدل های پایگاه داده ثانویه: ذخیره اسناد و DBMS فضایی

توسعه دهنده: Oracle

رتبه بندی موتورهای DB: امتیاز 1219.77 است. در رتبه بندی: #2 در کلی و #2 در DBMS رابطه ای

انتشار اولیه: 1995

مجوز: متن باز

نسخه فعلی: 8.0.27، اکتبر 2021
MSSQL

Microsoft SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای توسط مایکروسافت است. نقش اصلی سرور پایگاه داده ذخیره و بازیابی داده ها طبق درخواست برنامه ها است. این برنامه های نرم افزاری ممکن است روی همان رایانه یا رایانه های دیگر اجرا شوند. MSSQL در نسخه های مختلف موجود است – نسخه استاندارد Enterprise و Express.

مدل پایگاه داده اولیه: DBMS رابطه ای

مدل های پایگاه داده ثانویه: ذخیره اسناد، DBMS نمودار و DBMS فضایی

توسعه دهنده: مایکروسافت

رتبه بندی موتورهای DB: امتیاز 97-; در رتبه بندی: #3 در کلی و #3 در DBMS رابطه ای

انتشار اولیه: 1989

مجوز: نرم افزار اختصاصی

نسخه فعلی: SQL Server، نوامبر 2019
PL SQL

PL SQL یک سیستم پایگاه داده رابطه ای است که برای حذف خطاهای مدیریت پایگاه داده دستی طراحی شده است. این کارکرد متقابل است، از این رو روی سیستم عامل های مختلف اجرا می شود، استفاده از آن برای دانش آموزان رایگان است، اما برای مقاصد تجاری پرداخت می شود. مقیاس پذیر، قابل حمل، توزیع شده و قابل برنامه ریزی است و حجم داده های باگ را مدیریت می کند

مدل پایگاه داده اولیه: DBMS رابطه ای

مدل های پایگاه داده ثانویه: ذخیره اسناد، DBMS نمودار، ذخیره RDF و DBMS فضایی

توسعه دهنده: Oracle

رتبه بندی موتورهای DB: امتیاز 1270.35 است. در رتبه بندی: # 1 در کلی و # 1 در DBMS رابطه ای

انتشار اولیه: 1980

مجوز: تجاری

انتشار فعلی: 19c، فوریه 2019

هر سه پایگاه داده از SQL یا زبان پرس و جوی ساختاریافته استفاده می کنند، SQL Server از T-SQL توسعه یافته توسط Sybase، افزونه ای از SQL و Oracle از زبان برنامه نویسی رویه ای PL/SQL استفاده می کند.

تفاوت این پایگاه داده های رابطه ای در نحو و قابلیت های آنها نهفته است. نحوه مدیریت رویه‌های ذخیره‌شده، توابع داخلی و متغیرها نیز متفاوت است.

چه چیزی در هر سه یکسان است؟

جداول

از آنجایی که همه آنها پایگاه داده رابطه ای هستند، هر سه از مدل جدول پایگاه داده در ستون ها و ردیف ها برای ذخیره داده ها استفاده می کنند.

استفاده از کلیدهای خارجی

همه پلتفرم ها از کلیدهای خارجی برای ایجاد روابط بین جداول استفاده می کنند.

عملکرد بالا

استفاده از هر یک از این پایگاه‌های داده رابطه‌ای برای برنامه شما خوب است، زیرا هر دو قادر به ذخیره و برگرداندن داده‌ها هستند و برنامه‌هایی را که ایجاد می‌کنید عملکرد بالایی دارند.

مقیاس پذیری

هر دو بسیار مقیاس پذیر هستند و از این رو برای پروژه های کوچک و بزرگ مناسب هستند. هر دو می توانند روزانه میلیون ها تراکنش را انجام دهند.
چه فرقی دارد؟

تفاوت ها از همان ابتدا شروع می شود. بیایید آنها را بررسی کنیم:

هر دو MySQL و MSSQL سیستم های پایگاه داده سازمانی هستند که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای منبع باز است، سرور MSSQL یک RDBMS توسعه یافته توسط مایکروسافت است، بنابراین در اینجا یک مقایسه عملکرد بین این دو وجود دارد.

عاملی که در اینجا قابل ذکر است، کنترل تراکنش، و تفاوت آن در SQL Server و Oracle است. در سرور SQL، دستورالعمل ها به صورت جداگانه کامنت گذاری و اجرا می شوند، در صورت بروز هر گونه خطایی امکان بازگرداندن آنها وجود ندارد.
سازگاری بومی

MySQL می تواند بر روی سیستم عامل های مختلف مانند Linux، Mac OS C و Windows به راحتی اجرا شود. از سوی دیگر، SQL Server در ابتدا به طور انحصاری برای سیستم عامل های ویندوز توسعه داده شد. با این حال، مایکروسافت اخیراً RDBMS را روی لینوکس و Mac OS X کار کرده است، اما این کافی نیست زیرا کاربران نمی توانند از قابلیت های خاصی استفاده کنند. Oracle با نسخه های دیگر سازگار است.
حمایت کردن

پشتیبانی از چندین زبان برنامه نویسی از جمله PHP، Ruby، Python، Delphi، Visual Basic، Go، R، Java، C++ و غیره وجود دارد. MySQL پا را فراتر گذاشته و از زبان های دیگری مانند Perl، Eiffel، Haskel، Tcl، Scheme و Perl پشتیبانی می کند. .

هر دو را می توان برای ویندوز و لینوکس استفاده کرد.

برای ادغام آسان، MySQL به صورت بومی با PHP و MSSQL برای ویندوز کار می کند.

MSSQL همچنین دارای پشتیبانی و کمک فنی است.
MSSQL موتورهای مختلفی را مشخص می کند

با MSSQL، نیازی به تعیین موتورهای مختلف در هنگام ایجاد پایگاه داده نیست، اما تنظیمات موتور برای MySQL وجود دارد. توسعه دهنده به دلیل این ویژگی می تواند فعالیت های طراحی و برنامه نویسی را انجام دهد.
عامل هزینه

هزینه همیشه مشکل اساسی برای هر شرکتی است که به دنبال راه حل های خرید نرم افزار است. زیرا هزینه ممکن است با پایگاه داده درجه سازمانی اتفاق بیفتد. خوشبختانه با MySQL و SQL یک لایه رایگان وجود دارد.

فقط یک ورودی کوچک به تفاوت بین SQL و MySQL

SQL یک زبان پرس و جو ساخت یافته است که می تواند پایگاه داده های رابطه ای را مدیریت کند.

MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای است که با استفاده از SQL پایگاه‌های داده را ذخیره، بازیابی، اصلاح و مدیریت می‌کند. MySQL، SQL Server، Oracle و Informix تنها تعدادی از نرم افزارهای پایگاه داده موجود در بازار هستند.

SQL هیچ به روز رسانی ندارد زیرا یک زبان پرس و جو است.

MySQL یک نرم افزار پایگاه داده است و از SQL به عنوان زبانی برای جستجو در پایگاه داده استفاده می کند. به‌روزرسانی‌های مکرر وجود خواهد داشت زیرا یک نرم‌افزار است.

نتیجه :

اگر مطمئن نیستید که کدام RDBMS را انتخاب کنید، با شریک و فروشنده مناسب تماس بگیرید و در مسیر درست هدایت خواهید شد. به هر حال، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید جنبه های امنیتی و بازیابی فاجعه را به خطر بیندازید.

این پایگاه داده های رابطه ای می توانند به راحتی بارهای کاری با کارایی بالا را اجرا کنند، اما سرور SQL گزینه بسیار بهتری برای عملکرد عالی در بارهای کاری است. در مورد پشتیبانی از ابر، پایگاه های داده دارای طیف گسترده ای از راه حل های پشتیبانی از ابر هستند.

لینک های جالب :

۷دلیل بهتر بودن PHP نسبت به ASP

مقایسه ای بر PHP و ASP.NET

 

لینک کوتاه :
https://donyarweb.ir/?p=1947

مطالب آموزشی روزهای گذشته